Korzár logo Korzár Košice

Košický dopravný podnik neruší trolejbusy, kupuje nové

Po nových autobusoch z úveru a električkách z eurofondov chcú Košice kúpiť aj trolejbusy.

Staré trolejbusy dožívajú. Posledné kúpil DPMK v roku 1999.Staré trolejbusy dožívajú. Posledné kúpil DPMK v roku 1999. (Zdroj: Veronika Janušková)

Po nových autobusoch z úveru a električkách z eurofondov chce DPMK kúpiť aj trolejbusy. Pritom len nedávno aj s podporou primátora ešte navrhoval celú trolejbusovú dopravu zrušiť.

KOŠICE. Nové 18-metrové trolejbusy chce kúpiť Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Peniaze mieni získať z eurofondového programu Životné prostredie, 5 % by spolufinancoval zo svojich zdrojov. Žiadosť musí dať do 12. mája.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

DPMK vysvetľuje, že teraz má 22 trolejbusov. Niektoré sú staré 14 rokov, ostatné 20.

„Vzhľadom na ich vek a skutočnosť, že ide o ekologickú dopravu, akcionár (mesto) s vedením spoločnosti sa rozhodli využiť eurofondy na nákup nových vozidiel,“ uviedla hovorkyňa podniku Michaela Karaffová.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnila, že vzhľadom na objem financií vo výzve žiadajú 5 až 6 trolejbusov. Jeden môže stáť okolo 500-tisíc eur.

Staré trolejbusy majú poruchy pohonu, vzduchových zariadení a hrdzavejú im karosérie. „Vlani sme vynaložili takmer 235-tisíc na opravy a údržbu trolejbusov a ďalších takmer 104-tisíc na náhradné dielce,“ argumentuje hovorkyňa.

Chceli ich zrušiť

Pritom pred rokom a pol navrhoval podnik celú trolejbusovú trakciu zrušiť ako najmenej ekonomickú, nahradiť ju autobusmi a tento zámer obhajoval i primátor Richard Raši (Smer).

„V prípade ďalšieho prevádzkovania trolejbusovej trakcie bude z 27 trolejbusov potrebné v horizonte 2 až 3 rokov modernizovať 26. Z hľadiska objemu financií je výhodnejšia modernizácia ako nákup nových. Náklady na modernizáciu odhadujeme na sumu 14 miliónov,“ napísal podnik v roku 2012, pričom navrhol trolejbusy zrušiť.

SkryťVypnúť reklamu

Raši v roku 2012 vyhlásil, že Košice nie sú také veľké mesto, aby mohlo mať tri rovnocenné druhy MHD.

„Trolejbusovú dopravu nerozvíjalo v Košiciach od roku 1998 žiadne vedenie mesta. Aj v iných mestách Európy z ekonomických dôvodov trolejbusy zrušili, či utlmili,“ podporil návrh DPMK napriek svojim predvolebným sľubom o dobudovaní trolejbusového okruhu mesta.

Košičania vtedy spísali proti likvidácii trolejbusov petíciu a poslanci nakoniec nijako nerozhodli.

Názor vraj nezmenili

Aj keď teraz chcú mesto a DPMK predsa kupovať nové trolejbusy, tvrdia, že názor nezmenili.

„Opakovane sme deklarovali, že z hľadiska podielu a významu jednotlivých trakcií na MHD je prioritná autobusová (68 %), potom električková (24 %) a nakoniec trolejbusová (8 %), a investície sú záležitosťou finančných možností. Zároveň sme deklarovali, že ak bude možnosť investovať do trolejbusovej dopravy prostredníctvom eurofondov, využijeme ju,“ reagovala Karaffová.

SkryťVypnúť reklamu

Dodala, že ak budú vyhlásené ďalšie vhodné výzvy, budú pýtať peniaze na ďalšie nové trolejbusy i na modernizáciu trolejbusového vedenia.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 806
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 441
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 978
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 164
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 117
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 823
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 222
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
  1. Marian Mudrák: Ako zariadiť detskú izbu s retro a starožitnými prvkami: odborný sprievodca
  2. Vladimír Krátky: A r m a d e g o n .
  3. Marian Mudrák: Ako určiť hodnotu starožitnosti?
  4. Martin Pollák: Popierači, chcimírovia a kremľofili
  5. Dávid Polák: Kde sú hranice kolektívnej zodpovednosti?
  6. Miroslav Ferkl: Dobre vyzeráte súdruh Babiš!
  7. Monika Albertiová: Keď vy Fica, my Babiše. Bude zase Československo?
  8. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 350
  2. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 331
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 389
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 751
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 974
  6. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 7 369
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 957
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 659
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu