Primátor Richard Raši (Smer) a spol. v priebehu rokov opakujú tie isté mýty, že mesto by efektívnu správu parkovania a investície nezvládlo.
Nenašli sme nič neprekonateľné, čo by to dokazovalo. Jedine, že by Raši nevedel zohnať schopných ľudí na verejné obstarávania a správu parkovania.
To by však bol argument proti primátorovi, nie proti mestskej parkovacej firme.
Mýtus č. 1: Parkovací dom a viac peňazí mestu od EEI
V roku 2011, teda ešte pred érou parkovacej firmy EEI, predkladal vtedajší šéf Správy majetku mesta Košice (SMMK) Milan Jankura mestským poslancom analytickú správu.
Ako zásadný argument v prospech prenájmu parkovania súkromnej firme sa v ňom uvádza, že parkovací dom pri Steel Aréne spôsobuje SMMK ako správcovi parkovania obrovské problémy a došlo k výraznému zhoršeniu jeho finančnej kondície.
Niežeby to bol úplný nezmysel, lebo sa stále spláca 3-miliónový úver na jeho výstavbu (ročne zhruba 300-tisíc eur) a celé roky je takmer prázdny, takže príjmy sú slabé.
Mýtom je však, že EEI znamenala v tejto súvislosti nejaké vykúpenie.
Raši dodnes zavádzajúco pri každej príležitosti tvrdí, že pred érou EEI plynulo do mestskej kasy z parkovného iba okolo 300-tisíc eur, ale súkromná firma platí až 516-tisíc a prevzala na seba aj stratový parkovací dom. Pointou podľa neho teda je, že mesto nemá žiadne náklady ani starosti, ale získava oveľa viac peňazí ako predtým. Zavádzajúco preto, lebo z 516-tisíc ide priamo mestu iba 324-tisíc eur. Čiže takmer taká istá suma, akú mu odvádzal aj mestský podnik.
Zvyšných 192-tisíc platí EEI za prenájom parkovacieho domu Bytovému podniku mesta Košice (BPMK), s ktorým sa medzičasom SMMK zlúčila. Tie idú na ročnú 300-tisícovú splátku úveru, takže podnik musí do nej priložiť ešte vyše 100-tisíc z vlastnej kasy.
Vtip je v tom, že predtým to celé platila SMMK, teda nie je pravda, že EEI teraz dáva viac ako mestský podnik. V oboch prípadoch je to plus – mínus pol milióna.
Dôležité je pripomenúť, že EEI to platí z ročných tržieb za parkovanie (1,3 – 1,4 milióna). Teda presne z toho, z čoho to platila aj SMMK, hoci sa v roku 2011 snažila analytická správa vsugerovať poslancom, že s tým má obrovské problémy.
V skutočnosti je to úplne inak. Reálne náklady SMMK síce nepoznáme, ale EEI časť svojich zverejnila v Korzári, tak si nimi vypomôžeme.
EEI z ňou prezentovaných ročných tržieb 1,3 – 1,4 milióna odvádza 516-tisíc (324-tisíc plus 192-tisíc). Náklady na samotnú prevádzku parkovacieho domu sú 107-tisíc a na chod celého parkovacieho systému ide odhadom ďalších 250-tisíc. Dokopy je to 873-tisíc.
Toľko by bol pri niekdajších tržbách 1,1 milióna schopný uhradiť aj mestský podnik a ešte by mu zostalo 227-tisíc.
Takže ak bola v roku 2011 SMMK v „obrovských problémoch“, nebolo to kvôli parkovaniu. Práve naopak, peniaze z neho sa zrejme odlievali na stratové činnosti podniku.
Pripusťme aj reálnu možnosť, že mala vyššie náklady ako EEI. Ale za to bolo zodpovedné jej šéfstvo, ktoré si tam nanominoval sám Raši.

Mýtus č. 2: Mesto nemalo na investície
V Jankurovej analýze z roku 2011 sa písalo, že SMMK môže zaistiť investície na rozšírenie zóny plateného parkovania, len ak zastaví odvody mestu – už spomínaných 320-tisíc eur.
V štúdii, spracovanej M.O.Z. Praha, je výška investícií odhadnutá na 1,6 milióna eur., čo by znamenalo zastavenie odvodov mestu na 5 rokov.
V analýze sa však vôbec nezohľadnilo, že by mali v nasledujúcich rokoch tržby z parkovného zákonite rásť. Pritom médiá boli už vtedy plné správ, že prudko vzrástli intenzita dopravy a počet áut najmä vo veľkých mestách.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári