Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Košické parkovanie: Ani jeden mýtus Rašiho a spol. neplatí

Naozaj bolo pre mesto jediným riešením nechať parkovanie súkromnej firme?

Mýtus č. 1: Parkovací dom.Mýtus č. 1: Parkovací dom. (Zdroj: Peter Čontoš)

Primátor Richard Raši (Smer) a spol. v priebehu rokov opakujú tie isté mýty, že mesto by efektívnu správu parkovania a investície nezvládlo.

Nenašli sme nič neprekonateľné, čo by to dokazovalo. Jedine, že by Raši nevedel zohnať schopných ľudí na verejné obstarávania a správu parkovania.

To by však bol argument proti primátorovi, nie proti mestskej parkovacej firme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mýtus č. 1: Parkovací dom a viac peňazí mestu od EEI

V roku 2011, teda ešte pred érou parkovacej firmy EEI, predkladal vtedajší šéf Správy majetku mesta Košice (SMMK) Milan Jankura mestským poslancom analytickú správu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako zásadný argument v prospech prenájmu parkovania súkromnej firme sa v ňom uvádza, že parkovací dom pri Steel Aréne spôsobuje SMMK ako správcovi parkovania obrovské problémy a došlo k výraznému zhoršeniu jeho finančnej kondície.

Niežeby to bol úplný nezmysel, lebo sa stále spláca 3-miliónový úver na jeho výstavbu (ročne zhruba 300-tisíc eur) a celé roky je takmer prázdny, takže príjmy sú slabé.

Mýtom je však, že EEI znamenala v tejto súvislosti nejaké vykúpenie.

Raši dodnes zavádzajúco pri každej príležitosti tvrdí, že pred érou EEI plynulo do mestskej kasy z parkovného iba okolo 300-tisíc eur, ale súkromná firma platí až 516-tisíc a prevzala na seba aj stratový parkovací dom. Pointou podľa neho teda je, že mesto nemá žiadne náklady ani starosti, ale získava oveľa viac peňazí ako predtým. Zavádzajúco preto, lebo z 516-tisíc ide priamo mestu iba 324-tisíc eur. Čiže takmer taká istá suma, akú mu odvádzal aj mestský podnik.

SkryťVypnúť reklamu

Zvyšných 192-tisíc platí EEI za prenájom parkovacieho domu Bytovému podniku mesta Košice (BPMK), s ktorým sa medzičasom SMMK zlúčila. Tie idú na ročnú 300-tisícovú splátku úveru, takže podnik musí do nej priložiť ešte vyše 100-tisíc z vlastnej kasy.

Vtip je v tom, že predtým to celé platila SMMK, teda nie je pravda, že EEI teraz dáva viac ako mestský podnik. V oboch prípadoch je to plus – mínus pol milióna.

Dôležité je pripomenúť, že EEI to platí z ročných tržieb za parkovanie (1,3 – 1,4 milióna). Teda presne z toho, z čoho to platila aj SMMK, hoci sa v roku 2011 snažila analytická správa vsugerovať poslancom, že s tým má obrovské problémy.

V skutočnosti je to úplne inak. Reálne náklady SMMK síce nepoznáme, ale EEI časť svojich zverejnila v Korzári, tak si nimi vypomôžeme. 

SkryťVypnúť reklamu

EEI z ňou prezentovaných ročných tržieb 1,3 – 1,4 milióna odvádza 516-tisíc (324-tisíc plus 192-tisíc). Náklady na samotnú prevádzku parkovacieho domu sú 107-tisíc a na chod celého parkovacieho systému ide odhadom ďalších 250-tisíc. Dokopy je to 873-tisíc.

Toľko by bol pri niekdajších tržbách 1,1 milióna schopný uhradiť aj mestský podnik a ešte by mu zostalo 227-tisíc.

Takže ak bola v roku 2011 SMMK v „obrovských problémoch“, nebolo to kvôli parkovaniu. Práve naopak, peniaze z neho sa zrejme odlievali na stratové činnosti podniku.

Pripusťme aj reálnu možnosť, že mala vyššie náklady ako EEI. Ale za to bolo zodpovedné jej šéfstvo, ktoré si tam nanominoval sám Raši.

Prečítajte si tiež: Parkovanie v réžii EEI dostalo ranu. Prokurátor podal protest Čítajte 

Mýtus č. 2: Mesto nemalo na investície

V Jankurovej analýze z roku 2011 sa písalo, že SMMK môže zaistiť investície na rozšírenie zóny plateného parkovania, len ak zastaví odvody mestu – už spomínaných 320-tisíc eur.

V štúdii, spracovanej M.O.Z. Praha, je výška investícií odhadnutá na 1,6 milióna eur., čo by znamenalo zastavenie odvodov mestu na 5 rokov.

V analýze sa však vôbec nezohľadnilo, že by mali v nasledujúcich rokoch tržby z parkovného zákonite rásť. Pritom médiá boli už vtedy plné správ, že prudko vzrástli intenzita dopravy a počet áut najmä vo veľkých mestách.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4QKK na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4QKK na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 370
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 436
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 538
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 211
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 144
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 096
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 393
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 157
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 960
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 857
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Parkovanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Parkovanie, Platené parkovanie v Košiciach, Richard Raši

Neprehliadnite tiež

Ilustračné.

PCR testovanie odhalilo na východe 421 nových prípadov.

52m
Ilustračné.

Miera pozitivity sa väčšinou drží pod jedným percentom.

12 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdravotníčka v ochrannom odeve odoberá vzorku počas testovania na COVID-19 v telocvični na Základnej škole s materskou školu na Námestí učeného tovarišstva v Trnave

Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

5 h
Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

19 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop