KOŠICE. Vyznať sa v parkovacom chaose je čoraz ťažšie, preto Košický Večer oslovil všetkých významných aktivistov a poslancov, s čím idú na rokovanie mestského parlamentu.
Zavádzanie spoplatnenia parkovania súkromnou firmou EEI aj do ďalších zón mimo centra mesta spustilo doposiaľ nevídaný občiansky odpor voči radným.
Desaťtisíce občanov podporilo občianskych aktivistov i poslancov, ktorí protestovali proti biznisu súkromnej firmy, za ktorým vidia podnikateľov blízkych Smeru.
Po obrovských protestoch, dokonca aj vandalizmu na uliciach, keď nespokojní občania začali ničiť značky i parkomaty, začalo vedenie mesta situáciu riešiť a nariadenie mesta opravovať aj podľa zozbieraných kritických postrehov občanov.
Pred niekoľkými dňami primátor Raši vyhlásil, že cenu rezidentskej karty navrhne znížiť na 20 eur a EEI má dobudovať parkovacie miesta tak, aby každý držiteľ karty pohodlne zaparkoval.

Pripravená je aj EEI, ktorá sa vyjadrila, že je otvorená zmenám, ktoré povedú k spokojnosti občanov.
Aktivisti i poslanci sú na decembrové zasadnutie mestského parlamentu pripravení. V žiadnom prípade neustúpia zo svojich požiadaviek, lebo ako tvrdia, viaže ich k tomu nielen vlastné presvedčenie, ale aj dôvera ľudí, z ktorých 17-tisíc podpísalo petíciu za stop biznisu v parkovaní pre súkromnú firmu.
Aby bolo jasné, o čo poslancom a kritikom ide, položili sme im dve otázky.
Naše otázky
1. Na ktorých požiadavkách trváte a budete ich odporúčať poslancom mestského zastupiteľstva v kauze plateného parkovania EEI - vymenujte vaše priority, resp. návrhy riešenia.
2. Vedenie mesta kritikov obvinilo, že si len naháňajú politické body - takže chystáte sa kandidovať do župy ako poslanec, župan, resp. máte ambíciu kandidovať za starostu či primátora?
Jaroslav POLAČEK, nezávislý poslanec MZ
V prvom rade sa vrátim k riešeniu konfliktu záujmov, ktorého sa dopustili poslanci, ktorí si od EEI vzali zadarmo parkovacie karty i komisia, v ktorej sedeli poslanci ako Kažimír z Krásnej, prepojení osobnými a politickými záujmami, s vedením EEI, ale aj poslanci, ktorí si nechali sponzorovať akcie firmou EEI. Máme komisiu na ochranu verejného záujmu, tak nech to vyrieši, má to v popise práce, treba konať.

Nariadenie o spoplatnení desiatich rezidentských zón musíme pozastaviť, lebo má toľko chýb, ktoré vzišli nielen od poslancov, ale aj od prokurátora, že je zbytočné ho opravovať, treba napísať poriadne celkom odznova. Všetko normálne pripraviť tak, aby bolo v poriadku, vrátane parkovacích miest, osadených značiek. Som podvedený firmou EEI, ktorá sľubovala, že od júla, keď spustí platené parkovanie, bude vybudovaných 730 parkovacích miest. Norma je nefunkčná, ľudia ju odmietajú, tak ju treba zrušiť. Je to naša povinnosť, nás poslancov. Peniaze bude treba vrátiť. S poslancom Gibódom sme na to upozorňovali už pred prijatím, ale boli sme vysmiati, diskvalifikovali nás a ukázalo sa, že sme mali pravdu.
Politika ma baví, je to moje hobby. Tak ako niekto ide hrať futbal či na pivo, ja sa rád zaoberám komunálnou politikou, ako veci fungujú, čo robí mesto či mestská časť zle a ako by sa to dalo napraviť. Chcem v politike pôsobiť, takže celkom logicky mám aj ambíciu kandidovať do župného zastupiteľstva na budúci rok, ale aj do mestského zastupiteľstva v ďalších voľbách a nevylučujem ani iné ambície, ale je o tom predčasné hovoriť, ale najmä primátorovi Rašimu chcem odkázať, že keď mu dochádzajú odborné protiargumenty, vždy sa uchýli k osobným útokom. Nielen on, ale aj iní ľudia majú právo angažovať sa v politike, preto na nich ešte netreba útočiť.
Miloš Ihnát, nezávislý poslanec MZ

V prvom rade chcem zmeniť nariadenie o parkovaní tak, že začiatok platby za parkovanie bude od 8. hodiny z dôvodu prepravy detí a ľudí do zamestnania. Ďalej vylúčiť diskrimináciu v parkovacom nariadení, senior nemá čo ukazovať súkromnej spoločnosti svoju zdravotnú spôsobilosť.
Ceny karty sa musia prispôsobiť platom v meste, 35 euro je veľa. Návrh je 20 eur a aj to by mohlo po diskusii klesnúť na 15 eur. Hodina parkovania všade na 50 centov, parkovacie automaty musia vydávať mince! Okamžite vykonať nápravu.
Parkovanie by si spravovalo mesto Košice, nie EEI - súkromná biznis firma.
Protest prokurátora doriešiť tak, aby si každý občan kúpil kartu za rovnakú cenu. K jednému bytu musí byť pridelené jedno parkovacie miesto! A je jedno, či je obyvateľ v podnájme. Jedno miesto na byt musí existovať.
Diskriminačná je aj viazanosť karty na vlastníctvo k vozidlu. To za požičané vozidlo od rodičov mám byť vylúčený z parkovania?
A samozrejme, chcem v decembri oživiť kauzu viceprimátorka Lenártová. Za 3600 eur, čo je jej plat z verejnych financií si nemôže dovoliť to, čo sme tu mali. Inde by za toto h... robenie o tomto plate mohla len snívať. Čiže, treba jej naložiť, resp. jej zotrvanie prerokovať, aby dostala čo jej patrí.
Budúci rok kandidujem na poslanca VÚC. V roku 2018 opakujem kandidatúru na starostu MČ Košice - Sídlisko Ťahanovce. Na župana a primátora ambície nemám.
Ináč pán primátor vždy, keď strácal argumenty, útočil na kritikov, že si robia kampaň. Ale na svoje pochybenia a pochybenia námestníčky Lenártovej sa nepozerá. Proste také videnie reality, ktoré si nacvičil na Súmračnej v sídle Smeru v Bratislave.
Miroslav Špak, nezávislý poslanec MZ

Prvý, čo prišiel s ozaj vybojovanymi výhodami a riešením pre Košičanov, som bol ja.
A k mojim bodom, verím, pridá primátor napriek dokazovaniu svojej neschopnosti, snáď aj bod o prepojení MHD a statickej dopravy, čo pripravujem.
A čo som vybojoval? Karta platná aj pre susediace zóny. Neviazaná na trvalý pobyt v zóne. Garantované parkovanie pre rezidenta do 150 m od bytu. Predĺženie platnosti kariet rezidentom z dôvodu nepripravenosti mesta, o 4-6 mesiacov. Možnosť parkovať za symbolické parkovné počas dňa návštevníkom na rezidentských miestach.
A, samozrejme, nevyhnutne zapracovať všetky pripomienky prokurátora!
Pri téme politické ambície som na odpovede zvedavý aj ja!
Poniektorí mladí pseudoaktivisti sa posledné mesiace v médiách dosť vykrúcajú pri týchto otázkach.
Ja nikomu netajím, že ma politika baví a určite chcem kandidovať do župy na poslanca. Áno, mám takú ambíciu. A keďže politikárči aj primátor Raši, nevidím význam v stratégii "tajiť svoje záujmy".
Ladislav Lörinc, poslanec MiZ MČ KVP

My, aktivisti, máme od viac ako 17-tisíc občanov mesta Košice mandát na vyjednanie bodov, ktoré sú uvedené v našej petícii.
Na všetky ostatné pripomienky z našej strany sme upozorňovali ešte pred rozšírením spoplatnených zón 1 až 10, priamo na zastupiteľstve, v televíznych diskusiách, či na letáku, ktorý sme vydali.
Ak by vedenie mesta a poslanci dali na náš názor a názor tisícok občanov tohto mesta, nemuseli dnes byť Košice v takom marazme a chaose.
Budeme teda naďalej trvať na tom, čo sa uvádza v petícii, na zmenách vo VZN v prospech občanov Košíc a samozrejme na absolútnej podstate "kauzy parkovanie", tzn. parkovanie nemá byť biznis za účelom zisku, ale služba v prospech občanov mesta za účelom rozvoja a skvalitnenia prostredia, v ktorom žijú, pracujú a vychovávajú svoje deti.
Vedenie tohto mesta jedným dychom obviňuje kritikov mesta, že si naháňajú politické body a druhým dychom primátor Raši, vysmiaty v mestom platených PR článkoch vyhlasuje, že bude kandidovať aj naďalej.
Smiešne tragikomické. Realita nám ukazuje, že ak môže mesto riadiť lekár Raši, bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností a výsledkov v komunálnej politike, môže to robiť aj ktokoľvek z aktivistov.
Henrich Burdiga, líder občianskeho hnutia Nezaplatím EEI ani cent

Od začiatku hovoríme, že parkovanie je nevyhnutné riešiť komplexne a nie len ako biznis pre súkromnú firmu. Najprv sa mali reálne vybudovať záchytné parkoviská na všetkých cestných vstupoch do mesta.
Tie treba vybaviť tak, aby na nich ľudia aj chceli, resp. mali dôvod zaparkovať. Nemôže to byť len vyasfaltovaná plocha s označením záchytné parkovisko.
Na to potom treba napojiť cyklotrasy a pravidelné linky MHD a medzimestských spojov. Ľudia v tom systéme musia nájsť pridanú hodnotu a komplexnosť, musí to byť pre nich pohodlnejšie a lacnejšie, ako jazdiť autom do centra.
Takýto projekt existuje a bol schválený poslancami ešte v roku 2008.
Otázkou je, prečo vedenie mesta na čele s Rašim ignorovalo všetky dokumenty, ktoré tu už boli vypracované, schválené a sú platné.
S tým súvisí aj vytvorenie mestského podniku, za ktorý sa zasadzujeme a ktorý bude parkovací systém spravovať. Na to máme mandát od vyše 17-tisíc ľudí prostredníctvom petície.
Košičania tým dali o. i. jasne najavo, že tu nechcú biznis súkromnej firmy EEI. Mesto a Raši tu ale súkromnú firmu jednoznačne chce. Mesto nechce komplexné riešenie. Chcelo sa len zbaviť zodpovednosti a umožniť ryžovať EEI na spoplatnení vlastných občanov!
Systém EEI negarantuje, že rezident zaparkuje pri svojom bloku. Naopak, tento systém rezidentovi garantuje to, že vo všetkých ďalších zónach, ktoré navštívi, zaplatí.
To je presne jediná vec, pre ktorú tu EEI je. A práve tento tzv. „profesionálny európsky parkovací systém EEI" priniesol Košičanom jeden veľký parkovací chaos.
Prečo teda majú občania a prokurátor vylepšovať tento profesionálny systém? To, čo od 1. júla predvádza EEI spolu s Rašim, vedie len k tomu, že Košičania ich doslova nenávidia. Košičania vedia, že toto je „okrádanie" občanov mesta súkromnou firmou, ktoré posvätili poslanci mesta svojím VZN č. 157.
K téme politika stručne. Stačí mi župan, ktorý mám doma v kúpeľni, rovnako tak netúžim byť starostom, poslancom či primátorom.
Funkciu som už od Raši a spol. dostal, keď ma „menovali" agresorom, vandalom, hulvátom či primitívom a niekoho kravou.
Budem teda rád týmto „agresorom, primitívom, či aj kravou resp. býkom", ktorý poukazuje na biznis pre nekompetentnú firmu a ešte viac spokojný budem, ak sa mi spoločne s celou partiou aktivistov podarí dostať EEI biznis legálnou a legitímnou cestou preč z Košíc.
Karol Labaš, občiansky aktivista

Na rozdiel od primátora Rašiho a časti poslancov, ktorí plnia mandát EEI, my sme získali mandát a dôveru viac ako 17-tisíc spoluobčanov prostredníctvom petície.
Preto našou prioritou je naplnenie jej obsahu.
Tým je zverenie plateného parkovania konkurenčnému mestskému podniku, zníženie ceny prvej rezidentskej karty na 5 € a rešpektovanie ďalších podmienok v prospech obyvateľov schválených zastupiteľstvami mestských častí.
Dohliadneme na riadne prerokovanie petície v zmysle zákona o petičnom práve.
A k politickým ambíciam? Jediným pozitívom parkovacej kauzy EEI je to, že dala aktérom na oboch stranách možnosť prejaviť skutočný záujem o potreby Košičanov. Jedni sa demaskovali a sklamali, iní sa osvedčili. Tí druhí si zaslúžia, aby som ich v prípade kandidatúry podporil.
Rád podstúpim takýto test dôvery ľudí.
Oto Žarnay, poslanec mesta i NR SR

Ako sa ukázalo na základe protestu prokurátora, kritika zo strany občianskych aktivistov a niektorých poslancov voči VZN č. 157 bola opodstatnená. VZN bolo nielen v rozpore so zákonom (a aj Ústavou?), ale malo priniesť tvrdé dopady plateného parkovania na bežných ľudí.
Preto sa na decembrovom zasadnutí budem usilovať o dôsledné zapracovanie protestu prokurátora do zmeny VZN. Samozrejme, že v línii zastupovania vôle ľudí budem zároveň presadzovať aj požiadavky z petície za zmenu koncepcie parkovania, ak bude dovtedy odovzdaná.
V posledných týždňoch sme svedkami masívnej kampane zo strany niektorých predstaviteľov strany Smer-SD v Košiciach obhajujúcich zavedený systém parkovania aj s jeho nedostatkami.
Rôznymi mediálnymi formami obviňujú občianskych aktivistov i mňa z toho, že nezvládnutý systém parkovania chceme využiť pre naplnenie svojich politických ambícií.
Je smutné, že akúkoľvek vecnú kritiku predstavitelia mesta považujú za snahu o vytĺkanie politického kapitálu.
Otázka môjho prípadného kandidovania do funkcie predsedu KSK s tým vôbec nesúvisí. V čase, keď sa problém EEI riešil, som o tejto možnosti ani neuvažoval.
Zároveň som doposiaľ verejne nedeklaroval, že sa o tento post budem uchádzať, len to, že takúto možnosť zvažujem a moja prípadná kandidatúra závisí aj od iných okolností.
Podstatné pre mňa bude to, aby sa novým predsedom KSK stal človek, ktorý bude dostatočnou zárukou spravodlivého a demokratického rozhodovania a ochrany občianskych práv.
Marcel Gibóda, nezávislý poslanec

Parkovacia kauza - problematika v našom meste má dva rozmery.
Jedným rozmerom je potreba regulácie dopravy, ktorej výsledkom v rámci statickej časti dopravy, ľudovo parkovania, musí byť parkovacia koncepcia mesta Košice. Na tom sa zhodneme všetci. Na ňu samozrejme musí úzko naväzovať napríklad koncepcia mestskej hromadnej dopravy, čo sa ale teraz bohužiaľ nedeje.
V tejto oblasti sme s kolegom, mestským poslancom Jaroslavom Polačekom, už pri schvaľovaní VZN č. 157 v roku 2015 navrhovali viacero úprav, ktoré vtedy primátor a mestskí poslanci bez vysvetlenia zmietli zo stola. Dnes po oprávnenom tlaku verejnosti, sa mnohé z týchto návrhov, zdá sa, dostanú do zmien VZN o parkovaní (cenová politika, postavenie rezidenta, karty pre seniorov, cena rezidentných kariet, ...).
Čerešničkou na torte je v tomto smere práve zníženie poplatku za prvú rezidentskú kartu z 35 na 20 eur, ako to navrhol primátor Raši. Keď sme pred rokom a pol túto sumu navrhovali pri schvaľovaní VZN my, primátor a poslanci hlasujúci PROTI odpovedali, že to nejde, inak by si EEI nevedela plniť záväzky zo zmluvy s mestom.
Dnes sa zdá, že je to predsa len možné. Otázku, či by túto zmenu navrhol primátor Raši aj bez tlaku verejnosti na jeho osobu a mestských poslancov, si už zodpovie každý Košičan sám.
Najväčšou chybou však bolo a je, že primátor Raši túto koncepciu úmyselne naviazal na súkromnú firmu EEI a to je druhý rozmer a hlavný problém celej problematiky - vykonávateľ koncepcie.
Poslanci a primátor Richard Raši za Smer-SD sa účelovo rozhodli parkovanie sprivatizovať. Na základe manipulatívnej správy MMK, bez schválenej parkovacej koncepcie a predstavy cieľa dalo mesto voľnú ruku súkromnej spoločnosti, ktorá vzišla z podozrivého výberu. Ako som verejnosti prezentoval, konateľ a spolumajiteľ tejto spoločnosti bol osobne zaangažovaný a má prepojenie na košických politikov a jeho skrytý osobitný záujem v tejto veci potvrdili aj iní mestskí poslanci.
Vďaka zmluve a la Strelingstav, ktorú s EEI podpísal primátor Raši, sa tejto firmy nevieme v Košiciach úplne zbaviť. Napriek tomu, v zmysle zmluvy, vieme bez ekonomických následkov pre mesto Košice jej činnosť a vplyv obmedziť iba na historické centrum mesta. Riešenie parkovania podľa upravenej koncepcie v ostatných častiach mesta tak môže začať vykonávať mestský podnik. Zisk z parkovania by tak všetok išiel mestu. O toto sa budeme z dlhodobého hľadiska usilovať. A nič na tom nezmenia ani zbabelé útoky a zavádzanie primátora Rašiho. To, že medzi svojimi spolužiakmi nemá experta na manažovanie parkovania je totiž jeho problém.
A o politických flekoch? Bolo by zábavné sledovať ako 15 000 Košičanov kandiduje proti tomuto vedeniu mesta. Možno vtedy by sa spamätalo. Lebo presne toto vedenie mesta Košice na čele s klamárom a zbabelcom Richardom Rašim, vulgárnou viceprimátorkou bez štipky slušnosti Renátou Lenártovou a viceprimátorom bez sedliackeho rozumu a zmyslu pre česť Martinom Petruškom si Košičania vážne nezaslúžia. Preto ako poslanec mesta Košice a Severu si plním svoju povinnosť a bojujem za práva a obyvateľov tohto mesta.
Tieto práva boli a sú pošliapavané práve týmito politikmi, ktorí namiesto transparentnosti, slušného prístupu a podávania pravdivých informácii občanom, na nich útočia, zhadzujú a rozoštvávajú Košičanov. Takýchto "politikov" závislých na moci, čo urobia všetko pre svoj prospech a stoličku, musíme vymeniť. O to sa snažím a budem aj v budúcnosti, lebo mi na našom meste Košice záleží.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári