KOŠICE. Debata o predloženom návrhu mestského rozpočtu sa až na malé výnimky točila okolo zvýšenia ročnej dotácie pre DPMK.
Doteraz dostával 16 miliónov, na rok 2018 bolo navrhnuté navýšenie na bežné výdavky o 2,1 milióna eur plus 500-tisíc ako úhrada straty za tento rok (dovedna 18,6 milióna eur).
Mestskí poslanci napokon schválili ešte o ďalších 700-tisíc viac, čo predstavuje celkovú sumu 19,3 milióna.
Odborári z dopravného podniku, ktorí sú od októbra v štrajkovej pohotovosti, za to poslancom zatlieskali.
Pred zastupiteľstvom požadovali, aby sa dotácia zvýšila o 4 milióny, napokon to bolo o 3,3 milióna eur.
„Konečne si poslanci uvedomili, že metská hromadná doprava sa v budúcnosti musí preferovať, ak nechcú, aby doprava v meste skolabovala. A to aj opatreniami, ako sú bus pruhy, stabilizácia zamestnancov či navyšovanie platov, aby doprava fungovala s kratšími intervalmi a podľa grafikonu,“ komentoval rozhodnutie poslancov člen dozornej rady DPMK a predseda odborovej organizácie vodičov Ivan Horváth.
Sú opatrní, suma chýba
Poslancom Miroslavom Špakom (nezávislý) navrhnuté a aj schválené uznesenie, že sa má časť z väčšieho prídelu pre DPMK naviazať na zvyšovanie platov v zmysle kolektívneho vyjednávania, nepovažujú odborári v žiadnom prípade za garanciu.

„Celková suma na platy v tom uznesení totiž nie je uvedená,“ reagoval Horváth na zákulisné prepočty, že z 3,3 milióna by malo ísť do miezd okolo 1,5 milióna.
A práve toto môže byť problém. Už na zastupiteľstve odznel pri téme ich možného nárastu aj spochybňujúci protiargument, že kolektívna zmluva na roky 2017 a 2018 je stále platná.
„Poslanci však zabudli povedať, že v nej je článok 3 – mzdové náklady, podľa ktorého sa mzdové nároky zamestnancov môžu otvárať každý rok,“ podotkol odborár.
Horváth: Neustúpime
Dal do pozornosti, že ak by sa počas vyjednávania s vedením DPMK na ničom nedohodli, zostal by celý navýšený balík firme bez toho, aby to zamestnanci pocítili na výplatných páskach.
„Niečo by sme podľa mňa dostali, ale zdôrazňujem, že my určite neustúpime od toho, s čím do kolektívneho vyjednávania vstupujeme, a to je navyšovanie platov o 10 percent v rokoch 2018 i 2019 a v roku 2020 o osem percent. To je stanovisko všetkých zamestnancov, ktoré vyplynulo z konferencie odborových organizácií ako ich najvyššieho štatutárneho orgánu. My sa len držíme prijatého uznesenia zo začiatku tohto roka,“ vysvetlil Horváth.
Toto je podľa neho tiež podmienka, aby sa zastabilizovala situácia vo všetkých profesiách v podniku.
„Áno, teraz je síce problém s vodičmi, ale keď sa nič neurobí, rovnaký bude o dva roky s údržbármi a o ďalšie tri s výpravcami i ostatným obslužným personálom.“
Horváth zdôraznil, že napríklad úpravy príplatkov za delenú zmenu, či navyšovanie dovoleniek nad rámec Zákonníka práce o tri dni nie je žiadny nadštandard, ale len dobiehanie toho, čo majú v iných dopravných podnikoch už dávno.
Doplnil, že v rokoch 2011 a 2015 sa platy v DPMK nezvyšovali vôbec a potom len do 3 percent.
Horváth by vyjednávania najradšej ukončil do konca tohto roka, ale predpokladá, že k nárastu platov by mohlo dôjsť od 1. februára 2018.
Majza: Nejde o bianco šek
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPMK Richard Majza (nominant Smeru) navýšenú sumu o 3,3 milióna priamo nekomentoval.
„Manažment je v pravidelnom kontakte so zamestnancami podniku a ich zástupcami. Stretáva sa s nimi, reaguje na ich pripomienky a požiadavky. Napriek platnej kolektívnej zmluve do roku 2018 sa uskutočnilo niekoľko z oboch stránkonštruktívnych a korektne vedených stretnutí v rámci kolektívneho vyjednávania. Výsledkom je návrh dodatku ku kolektívnej zmluve.“
Vzhľadom na nové okolnosti sa musia vrátiť k rokovaciemu stolu. Šéf DPMK si predtým potrebuje ešte prejsť všetky uznesenia k tomuto bodu tak, ako boli poslancami prijaté.
Až na základe nich pripravia niekoľko variantov finančného plánu na rok 2018 aj v súvislosti s navyšovaním miezd.
Nechcel preto konkretizovať, akú časť z 3,3-miliónového balíka vyčlení vedenie podniku na zvýšenie miezd a ani to, či je pripravený splniť požiadavku odborárov na ich 10-percentný nárast.
Z rovnakého dôvodu sa nevyjadril ani k tomu, na čo sa prednostne použijú peniaze navyše a či napríklad aj na splácanie dlhov i skvalitnenie MHD.
„V žiadnom prípade to nepovažujem za bianco šek, lebo nás poslanci zaviazali pripraviť konkrétne opatrenia,“ uzavrel Majza.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári