Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 23. september, 2018 | Meniny má Zdenka
Nájdete nás na webe

Minúta po minúte: Stretnutie so županom Rastislavom Trnkom

Osem krajov, osem županov osem diskusných podujatí s názvom Stretnutie so županom. Skončili sme v Košiciach.

Župan Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

Aktualizovať článok
Naposledy aktualizované pred ...

Milan Mokráň, člen predstavenstva Petit Press a.s. a Jana Paulovská, divízna šéfredaktorka týždenníkov MY, vás pozvali na stretnutie so županom Košického samosprávneho kraja Rastislavom Trnkom.

Týždenníky MY vydavateľstva Petit Press a.s. pripravili sériu diskusných fór pod názvom Stretnutie so županom. Postupne sa uskutočnilo osem stretnutí so županmi a župankou. Stretnutie so županom Rastislavom Trnkom bolo posledné.

Vo utorok 6.2. sa diskutovalo v košickom hoteli Yasmin so županom Košického samosprávneho kraja Rastislavom Trnkom.

Témy stretnutia so županom Rastislavom Trnkom

  • Vízia života a priority v kraji
  • Rozvoj dopravy
  • Duálne vzdelávanie vs zamestnanosť
  • Cestovný ruch

Stretnutie so županom minúta po minúte

12.31 Stretnutie so županom a pozvanými hosťami končí. Moderátorka sa poďakoval hosťom za účasť. Minútu po minúte sme ukončili, ďakujeme za pozornosť.

12.21 Diskutujúci županovi ponúka prsteň Arabely na vyriešenie spomínaných námetov.

12.15 Lenka Vargová Jurková tvrdí, že majú naplánovanú lanovku. Spomína ich cieľ sprevádzkovať Kopanickú cestu a tiež spustenie kyvadlovej dopravy a prepojenia severnej a južnej časti Slovenského raja.

12.08 Predseda KSK tvrdí, že sa bude snažiť, aby bolo kilometrov stále viac. Avšak, napríklad trasu Moldava - Medzev - Štos nemá v pláne.

12.04 Na rade sú bleskové otázky k cyklotrasám. Župan Trnka hovorí, že zdroj financovania je slabý na celý kraj. Z toho čerpajú aj mestá aj obce. Nenašiel vraj dobré projekty. Bola to jedna z prvých tém, ktorej sa venoval. Projetky ohľadom cyklotrás budú musieť zadefinovať Tvrdí, že najprv si musia povedať, ako ich budú budovať, aby to bolo udržateľné.

11.58 Karol Martinček, člen predstavenstva Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., hovorí o tom, že tento týždeň podpísali dve veľké zmluvy na dodanie elektrických a dieslových jednotiek. Dodávka je vraj 24 mesiacov. Hovorí, že vnímajú námietky cestujúcich. Nevraví, že to bude od budúceho grafikonu, ale vnímajú potreby.

11.53 Trnka hovorí o tom, že spomínaný vrt vlastní SPP. Nebude riešiť, ako sa k tomu dostali. Priestor vidí v spolupráci s SPP na vytvorenie Termal parku. Ak by mal byť niekde inde, dalo by sa to, ale stálo by to veľa.

Redaktorka Bombová hovorí o tom, že tento vrt je ako Šípková Ruženka. Dlho sa rieši. Treba skúsiť rozumnú mediáciu. Predrečník má pravdu podľa nej, že peniaze sa vyvážajú do Maďarska.

11.49 V diskusii sa hovorí o lepšom riešení kapacity autobusov, padla aj otázka ohľadom elektrobusu. Lászlo Ivan hovorí o tom, že nízkokapacitné autobusy už skúšali. Nie všade sa to podľa jeho slov dá. Každým rokom to vyhodnocujú.

Elektrobus je viac populárny v mestách, kde na to majú predpoklady. Majú ho v Šali. V prípade záujmu sú pripravení ich nasadiť.

11.46 Mikrofón má Lucia Hurbanová, učiteľka strednej školy, ktorá prechádza na duálne vzdelávanie. Upozornila na to, že učitelia pri tom prichádzajú o hodiny. Pýta sa, či sa na to bude myslieť v spomínanej novele.

Stanislav Pravda odpovedá, že vytvárajú expertné skupiny, ktoré povedia, ako namiešať praktické a teoretické zručnosti.

11.44 Od hostí prichádza otázka z redakcie Slovenského rozhľadu. Pán hovorí o tom, že Košický kraj je na treťom mieste v rámci cestovného ruchu. Zaujímalo by ho, či máme čísla o tom, koľko prenocovaní pripadá na jedného zahraničného turistu a koľko tu nechá peňazí.

Lenka Vargová Jurková potvrdzuje, že štatistiku si vedú, komunikujú. Využívajú údaje aj v prípade leteckých liniek a iných vecí, nemá ich ale pri sebe. Pána pozýva k nim na návštevu.

Trnka hovorí o tom, že chcú, aby sa dobré podujatia v kraji predlžovali na väčší počet dní.

11.42 Reaguje Lászlo Ivan, generálny riaditeľ Arriva Slovensko. Hovorí o spolupráci so školami. Je to cieľom každej jednej spoločnosti. Zdôraznil projekt pre výchovu ďalšej generácie profesionálnych šoférov v spolupráci so SOŠ. Čakajú na zmenu zákona, aby sa vek profesionálnych šoférov znížil na 21. "Budeme vidieť reálne prínosy na oboch stranách."

11.40 Župan Trnka tvrdí, že vníma problém nie najlepšej spolupráce škôl a zamestnávateľov. "Mala by prebehnúť novela zákona, ktorá by systém nastavila lepšie." Hovorí, že sa do toho zapája žalostne málo študentov. Študenti chodia na prax do firiem, je ich tisícky. Nie je to celkom tak, že ich je v systéme zapojených iba 230. Stredné školy ťažko vnímajú papierovačky. Bude rád, ak sa to nastaví lepšie.

11.38 Diskusia sa opäť vracia k téme duálneho vzdelávania. Hovorí Stanislav Pravda, projektový špecialista štátneho inštitútu odborného vzdelávania. Opisuje množstvo ponúk zamestnávateľov v rámci duálneho vzdelávania. Školy by podľa neho mali byť viac motivované, aby išli do duálneho vzdelávania.

11.36 "Naučili sme sa nečakať na lepšie časy, ale hľadať cestu partnerstva," vysvetľuje Lenka Vargová Jurková. Moderátorku zaujíma práca s krajom. Jurková odpovedá, že nevýhoda malého financovania sa pretavuje do spolupráce aj s KSK. Pochvaľuje si.

11.35 Moderátorka hovorí o tom, že dostali cenu a pýta sa, či štát má iniciatívu ich viac podporovať. Lenka Vargová Jurková vysvetľuje, čo pre nich UNESCO na dosah znamená. "Nik nespochybňuje že Košický región je nádherný."

Spomína dominanty. Uvedomili si, že kým nemajú Eiffelovú vežu, je to ťažké komunikovať zahraničným klientom. Ľudia si zapamätajú len to, čo je odlišné. K podpore zo strany štátu priznala, že práve toto bol pre ňu na začiatku šok, keď zistila, koľko regióny dostávajú. Asi 60-tisíc pre Košický kraj. Nebyť členov majú vraj problém.

11.33 Vargová Jurková hovorí o veľkej úspešnosti turizmu v Košickom kraji v roku 2016. Minulý rok bol pre nich výzvou udržať si tento nárast. Tvrdí, že návštevnosť stúpa. Spomína na to, keď prišlo euro a začala padať krivka návštevnosti. Hovorí, že stúplo množstvo prenocovaní.

11.31 K slovu sa dostala Lenka Vargová Jurková, výkonná riaditeľka Košice región turizmus. Hovorí o tom, že aj oni sa snažia o spoluprácu. Aj v doprave. Pre nich je dôležitý komfort pre návštevníkov, aby sa im počet zvyšoval. Spomína prepojenie turistických miest. Hovorí o letnom a zimnom autobuse. Vyjadruje sa k projektu Vlakom za krásami Slovenska. Zážitkové jazdy chcú dopĺňať. Na dolnom Zemplíne spomína projekt Špacirka po okolí a tiež top podujatie Margecianske fajnoty.

11.29 Od témy nezamestnanosti prešli súvisle k duálnemu vzdelávaniu. Hovorí Stanislav Pravda, projektový špecialista štátneho inštitútu odborného vzdelávania. Spomína, že aby bolo duálne vzdelávanie úspešné, musí byť spolupráca rodičov, žiakov, škôl, firiem. Spomína zoznam, ktorý je zverejnený a obsahuje to, ktorý zamestnávateľ, v ktorom odbore príjme koľko žiakov. Toto sa musí dostať k žiakom. Vyzýva zriaďovateľov škôl, aby to posunuli k žiakom.

11.27 Lászlo priznáva, že doprava autobusová prežíva krízu. Môžu za to aj lístky železníc zadarmo. "Vieme byť aktívnejší ako regionálny dopravca. Čo sa týka prepojenia Košíc so západom, tam odpoveď vznikla na trhu, riadene. Je to naša zodpovednosť. Na linke Bratislava – Košice to dlhodobo nemá cenu. Linka je komerčná a my zodpovedáme akcionárom a tým je štát."

11.25 Reaguje Lászlo Ivan, generálny riaditeľ Arriva Slovensko. "Čo sa týka Moldava – Košice. Tento problém sme vnímali z podstaty. Pochádzam z Košického kraja, som rodený Moldavec. Projekt, ktorý tam bol rozbehnutý, mal niektoré predpoklady. Efekt, ktorý sme my na základe našich štúdii vypočítali, by mal znížiť počet ľudí vo verejnej preprave o 12 percent." Tvrdí, že na problémy sa snažia reagovať.

11.23 Župan vysvetľuje svoju myšlienku. Hovorí o tom, že z pohľadu železníc sa zrušili spoje. Spomína faktúru, ktorá kraju prišla v súvislosti s dopravou na Moldavu. "Buď sa dá ten rozpočet na úroveň kraja, alebo sa tu nebavme o nejakej koordinácii. Výsledky nie sú také, aké by mali byť."

11.21 Lászlo Ivan, generálny riaditeľ Arriva Slovensko, reaguje na župana. Hovorí, že určite sa o spojoch nehovorí v Bratislave. Konkrétna dopravná obslužnosť sa rieši s odborom Košickým alebo Prešovským.

11.20 Župan reaguje na vnímanie východu. „Regionálne železnice neprešli pod kraje, objednávky idú pod ministerstva. Zrušilo sa v Košickom samosprávnom kraji najviac liniek. Ak by to bolo tak, že železnice sú pod krajmi, tretina z rozpočtu by bola tu a len by sa určovalo čo sa kde presunie. Nie je to dobré, keď sa centrálne z Bratislavy objednávajú spoje. Má to nepriaznivé dopady na regióny, ktoré sú čím ďalej od Bratislavy, tým horšie na tom. Príliš veľa ľudí z Bratislavy rozhoduje o veciach, ktoré sa majú riešiť v regiónoch."

11.19 Martinček apeluje, že riešime len dôsledky. "Železnice majú svoje silné stránky v tom, že prevezie veľké množstvo ľudí v dobrom prostredí. Cestná doprava prináša slobodu koncového cieľa a zastavení. Je vynikajúce, keď sa to spojí. Aj chôdza je dopravný prostriedok. Všetko má silné a slabé stránky, ideálne je to pospájať. Poľsko, Ukrajina, Maďarsko. Stále nevyužívame poriadne potenciál na to, aby sme vedeli aj túto mobilitu ovplyvniť. Cez dediny prechádzajú stovky kamiónov, neriešime príčinu, ale dôsledky."

11.17 Moderátorka sa pýta, koľko vlakov sa počíta za mobilitu. Martinček odpovedá, že ak nemáte tridsaťminútový takt, nie je. "Na Slovensku nevieme spraviť ani na Trnavu viac ako 20 minútový. Je to nešťastie. Dostali sme sa do vnútornej pasce. Pri dobrom nastavení je veľmi dôležité, aby cestná, železničná a autobusová preprava spolupracovala."

11.15 Martinček pokračuje: "Druhá vec je že my na Rožňavu obhospodárujeme 4 vlakmi. To nie je žiadna mobilita. Sme obmedzení."

11.13 Reaguje Karol Martinček, člen predstavenstva Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. Spojenie Košice a Humenné 97 kilometrov za 93 minút. Porovnáva so vzdialenosťou Bratislavy a Trenčína. "To odzrkadľuje stav infraštruktúry. To, že len diaľnice vám vyriešia investorov. V západnej Európe je spôsob riešenia opačný. Zabezpečíte ľuďom, aby sa dostali z Rožňavy do Košíc vlakom, zarobíte a vrátite sa do svojho prostredia, iniciujete vznik služieb, ktoré potrebujete, rozvíjate tým región. Máte možnosť zarobiť. Je to ďalší faktor, ktorý vám vie tie zanedbané regióny vyrieši. Mobilita to vyrieši."

11.11 V Košickom kraji je nezamestnanosť dosť veľká. Je železničná sieť postavená tak, aby ľudia z pracovne zanedbaných okresov mohli cestovať za prácou?

Trnka hovorí o tom, že množstvo firiem pri výrobe zohľadňuje stav infraštruktúry. "Tým, že ju nemáme dostatočne dobrú, obmedzujeme si potenciál pritiahnuť investorov. Nemyslím si, že infraštruktúra je dostatočná, čo sa týka spojov, mohlo by to byť lepšie. Stojíme pred otázkou, či pridáme niekam linku, či je to efektívne. Každým rokom viac a viac ľudí má auto a dopravuje sa individuálne. Potom je tu nápor na dobudovanie infraštruktúry. Cesty sú preťažené. Sme v začarovanom kruhu."

11.09 Lászlo Ivan vysvetľuje: "Je potrebné zabezpečiť aj technologické zázemie, systémový poriadok, jednotný cenník a poskytnúť informácie. To, čo sa tu spomínalo, súhlasím. Je potrebné vytvoriť zázemie, aby aj pri financiách to fungovalo. Slovensko nie je prvá krajina, kde sa IDS kreuje. Je potrebné pozrieť sa na to. Už dochádza k spoluprácam v rámci Slovenska. IDS ako-tak funguje, ale sú tam aj iné príklady. Ja by som v každom prípade rád ponúkol pomoc v tomto smere, aby sme mohli poskytovať občanom to naj v tomto smere."

11.07 Na to, čo bolo povedané, reaguje Lászlo Ivan, generálny riaditeľ Arriva Slovensko. Hovorí o tom, že oni vozia ľudí a vedia o tom.

"Ide o to, aby bol zabezpečený čo najlepší komfort pre ľudí. Vítam, že táto iniciatíva sa nezastavila. Treba to rozdeliť do niekoľkých rovín. To najpodstatnejšie je, aby mali dopravcovia zladené poriadky. Myslím si, že v posledných rokoch sme urobili významné kroky. Viaceré paralely v poskytovaní služieb neexistujú."

11.05 Trnka: "Nie všetko sa na VÚC dostane. Nie všetko prebehlo, ako malo a jednoducho dnes žneme to, čo bolo."

11.04 Martinček verí v posun vecí. "Očakávame, že po zmene v KSK dôjde k obnoveniu aktivity. Je to veľký prínos pre obyvateľov kraja a ich dennodenných potrebách." Martinček hovorí o tom, že železnice sa rozdelili na tri spoločnosti. Prvá spoločnosť Železničná spoločnosť Slovensko, to je tá čo má na starosti infraštruktúru, zabezpečovacie zariadenia, prechody, stanice. Druhý ŽSR. A tretia Železničná spoločnosť Slovensko Kargo, ktorá má na starosti prepravu tovaru.

11.02 Na župana reaguje, Karol Martinček, člen predstavenstva Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

"Čo sa týka tém o Integrovanom dopravnom systéme, aktívne sme sa zúčastňovali jednaní. Bol pripravený prepravný poriadok so zonáciou kraja. IDS má taký bod zlomu, a to je, keď si začnete deliť peniaze. Ak ho prekonáte, tak IDS začne mať pozitívne efekty pre región z pohľadu dopravy. Nemusíte sa zaoberať tým, že z bodu A do bodu B sa dostanete či električkou, či vlakom. Vlani v máji skupina ukončila svoju činnosť. Nedostali sme spätnú informáciu, aby sme ďalej pokračovali."

11.00 Župan opisuje dopad na kraj. "Už aj teraz vidíme, že ak sa riešia niektoré veci od stola, má to negatívny dopad na kraj. Keď sa rušili železničné spojenia, regionálne linky, najviac ich bolo v Košickom kraji. No vstupuje do toho viac spoločností. Dôležité sú SAD.ky a ŽSSR."

10.59 Trnka vysvetľuje IDS. "Mnohí si to pletú s tým, že ide o jeden lístok, s ktorým môžu cestovať u rôznych dopravcov. Spoje budú viac nadväzovať na seba. Základ je skoordinovať SAD-ky a železnice. Z pohľadu zákona a z toho, ako by to malo byť, určite sa okrem diskusií neurobilo nič, nestihlo sa to za tri mesiace, nedá sa všetko. Sú to projekty, ktoré sa desať rokov riešia, ale sa neriešia."

10.57 Paulovská sa pýta na ďalšiu vec z oblasti dopravy. "Na stránke KSK som našla tri roky neupdateovaný materiál o integrovanom dopravnom systéme. Posunula sa medzitým práca na trvalo udržateľnom IDS? Aká je súčinnosť a spolupráca so železnicami a autobusovými dopravcami?"

Trnka reaguje: "Po výmene sa aj v Prešove začína komunikovať o tejto téme. S pánom Majerským sme si dohodli nejaké kroky. Vnímam tento problém, IDS je integrátor dopravy, bude jedno miesto odkiaľ sa budú vykonávať výkony vo verejnom záujme."

10.55 Župa si podľa Trnku nekladie za cieľ vyriešiť všetky otázky ohľadom športu.

"Nie je to v rovine, že iba futbal a nič viac. Mladí ľudia sa málo hýbu. VÚC nevyrieši všetky problémy všetkých športov. Boli za mnou hádzanári, atléti. Financovanie najlepšej haly, ktorú máme, pokrivkáva. Chcem sa venovať aj iným športom. Má ísť o vytvorenie podmienok na to, aby sa na miestach, kde sa futbal nehrá, aby sa opäť hral."

10.54 "Ja osobne nie som futbalista, takže nie je to z osobných pohnútok. Boli za mnou viacerí zástupcovia športu. Bude sa riešiť využitie telocviční i ihrísk. Väčšinou sa využívajú len pre študentov. Vidím tu priestor k tomu, aby sa pomohlo iným športom. Jednoducho, krajská futbalová liga bol projekt, ktorý sa dosť intenzívne komunikoval."

10.52 Milan Šimoňák sa pýta, prečo VÚC chce riešiť projekt futbalovej ligy.

"My neideme zakladať žiadny konkrétny klub. Ide o to, aby medzi obdobiami, keď sa liga nehrá, aby trénovali futbalisti, ktorí majú prázdniny a zároveň sa doň zapojili ľudia, ktorí nehrajú alebo už nehrajú futbal. Chceme, aby sa zapojili aj obce, v ktorých sa futbal nekoná, pretože na to neboli financie."

10.50 Na margo zmiešaných informácií, opäť i tu vidí župan paralelu s fungovaním úradu.

"To je presne to o čom hovorím, úrad funguje nejakým spôsobom a na dosť veľa otázok mi prídu stanoviská rôzne od ľudí na rôznych oddeleniach. Nie som schopný ísť každú vec preveriť. Dosť ma s tým bombardujú, lebo manželka je z Krásnej. Aktuálna informácia je, že to nie je naša cesta."

10.49 Cesty trápia ľudí najviac. Ďalšia otázka sa týka opravy ciest z Krásnej na Nižnú Hutu.

"Celý čas sa len pláta, vozím fľaše s medom a hrká mi to tam. Viacerí ľudia sa na to dotazovali," znie otázka od občanov.

Trnka reaguje: "Z toho, čo mi bolo predložené, ja som si predtým myslel, že je to cesta VÚC. Traja ľudia mi k tomu písali. Aj si to plánujem pozrieť, vraj to nie je naša cesta. Nejaký čas to potrvá. Údajne aj preto nie je zaradená roky do rekonštrukcií. Ak je naša, budeme to urýchlene riešiť. Zatiaľ mám zmiešané informácie."

10.47 Moderátorka otvára diskusiu k témam, ktoré župan otvoril. Pán Ján sa pýta, či si bol už župan pozrieť správu ciest v Čani a Moldave. Trnka hovorí, že tam ešte nebol. Snaží sa navštevovať strediská, čo sa dá, to obieha. Dvakrát do týždňa je v rámci regiónu.

"Budeme musieť tam prísť s nejakým riešením. Jozef Rauch je povolaný riadením. Myslím si, že je skúsený v tej oblasti. Kedy bude vypísané výberové konanie? Jeden z právnych názorov je, že do šiestich mesiacov."

10.45 "Ako sa vysporiadate s požiadavkou na 5 podpredsedov?" pýta sa Paulovská. "Už sa to vysporiadalo, nie je to prijateľné. Päť ich určite nebude," reaguje Trnka.

10.44 Podľa župana je podstatný individuálny prístup. "Je 30 poslancov, ktorí neboli vôbec. Väčšina ich je nových. Majú svoj pohľad na vec, je problém to skoordinovať. Nie je to také jednoduché. Je veľa poslancov, ktorí kandidovali za strany, ale fungujú samostatne. Treba komunikovať s každým zvlášť."

10.43 Zastupiteľstvo s novým županom už má i prívlastok búrlivé.

"Vždy, keď nastúpi nová vláda, je to celkom bežná prax. Ani v Nemecku nemajú väčšinu. Je to politický život, neberiem to osobne. Mám na to svoj názor, povedal som ho. Beriem to v rovine oťukávania."

10.41 Moderátorka sa pýta Rastislava Trnku na posilňovňu v pivnici. Župan odpovedá, že v pivnici ešte nebol.

10.40 Prístup zamestnancov Trnku neteší.

"Máloktorí zamestnanci prídu s niečím, ako by sa to dalo robiť lepšie. Skôr je to o zašívaní sa a je problém rozbehnúť tu cestu, ako by sa dalo. Papier, pečiatka, podpis, to všetko treba, aby začal pracoval. Ak niekto chce niečo urobiť, nemusí to dávať ešte ďalšiemu, ktorý to bude študovať tri mesiace. Chýba mi "drajf". Neviem, do akej miery za to môže môj predchodca a akou mierou je to nastavenie úradov na Slovensku."

10.38 "Váš predchodca, pán Trebula, bolo niečo také, čo ste si povedali, že takto to nemôže fungovať?" pýta sa moderátorka.

"Nechcem vyťahovať viacero vecí, i keď boli by mediálne zaujímavé. Snažím sa nastaviť procesy, aby fungovali tak, ako majú. Na veľa odboroch a referátoch len čakali, čo sa povie, nevidím tam iniciatívu, chuť pracovať v tej oblasti, v ktorej by mali."

10.36 Pokiaľ ide o otázku realizácie projektu Agrokruhov, Trnka dúfa, "že to bude v priebehu tohto roka, pretože sú tam schvaľovacie procesy, časovo to neviem odhadnúť."

10.35 Pri projekte Agrokruhov by mali participovať aj školy.

"K tomu, aby nebol slúži otočné rameno, ktoré by mohli vyrábať na stredných školách. Pán poskytne dokumentáciu aj celé know – how. Je ochotný poskytnúť všetko čo sa dá, aj právne sa k tomu zaviazal. Máme vytipované stredné školy, ktoré by sa mali zapojiť. Nebavíme sa o náhrade fungujúceho poľnohospodárstva, ale ľudia, ktorí sa vedia starať o pôdu, bolo by dobré keby to tak robili.

10.33 Paulovská sa pýta na to, žeby sa malo začať pracovať na projekte Agrokruhy.

"Autor tohto projektu je Šlinský zo Zemplína, pôsobí teraz, bohužiaľ, pri Senci. Bolo s ním podpísané memorandum, kde poskytne dokumentáciu otočného ramena, ktoré sa stará o kruhové políčko udržateľným spôsobom. Ide o pestovanie bio plodín bez chemikálii. Pôda sa nebude utláčať, ako keď ju obhospodarujú ťažké mechanizmy."

K tomu slúži otočné rameno, ktoré by mohli vyrábať na stredných školách. Pán poskytne dokumentáciu aj celé know – how. Je ochotný poskytnúť všetko čo sa dá, aj právne sa k tomu zaviazal. Máme vytipované stredné školy, ktoré by sa mali zapojiť. Nebavíme sa o náhrade fungujúceho poľnohospodárstva, ale ľudia, ktorí sa vedia starať o pôdu, bolo by dobré keby to tak robili.

10.31 K županovi smeruje ďalšia otázka, ktorá sa týka projektu krajskej futbalovej ligy.

"Práve teraz na zastupiteľstvo ide projekt krajskej ligy. Treba zadefinovať, akú to bude mať formu, čo to bude obnášať. Mohol som to spustiť bez konzultácie s poslancami, ale čakám na vytvorenie komisií.

Projekt by mal cez ne prejsť, vyplývajú z toho dopady na rozpočet. Nechcem, aby tento bod bol len odo mňa. Chceme, aby sa vyjadrili aj poslanci, aby to bol spoločný projekt. Trošku to mešká, ale tie podmienky a štatút sú pripravené," povedal Trnka.

10.29 "Sto dní teda nie je relevantných?" pýta sa Paulovská.

"Tie úseky, ktoré sa dajú postaviť z externých zdrojov, viac ako 50 percent je rozbehnutých. Bavíme sa o dosť podstatnom balíku. 17 miest je v kraji a 15 z nich som už som absolvoval," uviedol Trnka.

10.27 Problematika rekonštrukcie krajských ciest nie je podľa Trnku jednoduchá.

"Zmeniť rozbehnuté tendre bude problém. Stojíme pred otázkou, či ich zrušiť a spustiť nanovo. Keďže sa financujú tieto projekty z eurofondov a aj tu sa začína tlačiť na Slovensko ako také. Je tu ten záväzok a cesty by sa mali rekonštruovať efektívnejšie. Bude to hlavolam. Tie úseky by ale mali dobehnúť v starom režime. Je problém meniť dokumentácie v procese, kde už sa dejú tie úseky."

10.25 Otázka moderátorky: "Rekonštrukcia krajských ciest inak. Zaujímalo by ma ako."

Trnka vysvetľuje: "Množstvo úsekov som prevzal tak, ako to bolo nastavené v minulom období. Niektoré verejné obstarávania prebehli, na niektorých sa pracuje. Neprebehla kontrola všetkých projektových dokumentácií. Verím, že neskončia pre toto na úrade pre verejné obstarávanie. Bude to ťažší oriešok akoby sa zdalo."

10.23 Otázka dopravy podľa Trnku musí byť stále diskutovaná.

"Bude potrebné o tom viac rozprávať. Budeme si musieť povedať na zastupiteľstve, ako dáme najavo, že Košický kraj je jeden z najhorších v rámci stave infraštruktúry. Pre mňa nie je uspokojujúca odpoveď, že za dva roky sa to nedá zmeniť. Keď sa k tomu postavíme tak, že čo sa dá stihnúť za dva roky, to spraviť. Nevidím v Bratislave záujem na tom, aby sa Košický kraj v rámci infraštruktúry rozvíjal rýchlejšie."

10.21 Jana Paulovská reaguje na to, že prvé stretnutia s ministrom dopravy už prebehli. "Sú relevantné?" pýta sa. Župan odpovedá, že nie je s nimi spokojný. Dohodli si stretnutie na východe, prebehnú si stav infraštruktúry v kraji.

10.19 Ďalšou otázkou je dobudovanie R2.

"Stretnutie s ministrom dopravy bolo, s ministrom financií zatiaľ nie. Druhý mesiac sa hľadá spoločný termín. Pán minister by mal prísť na východ, uskutočniť by sa malo v priebehu marca. Prvotné diskusie s ministrom dopravy prebehli," opisuje košický župan.

10.17 Moderátorka Jana Paulovská sa pýta na dvanásť podmienok. Vytvoriť radu primátorov.

"Mám to na stole. Budú zaslané listy primátorom, následne by sa malo zadefinovať starostom aj primátorom, že toto sú očakávané ciele, kde je priestor na spoluprácu. Tento bod by bol splnený," hovorí Trnka.

10.15 Rastislav Trnka konštatuje: "Ja som dal nejakých 12 bodov na stôl, ktoré by sa mali za 100 dní rozbehnúť. Niekedy 14. marca to uplynie. Na 90-95 percent sa veci dali do pohybu. Jednoducho, to čo sa malo urobiť, sa robí. Samozrejme, dalo sa urobiť aj viac, ale keď zohľadním veci, ktoré som nerátal, že bude treba riešiť, tak ja môžem povedať, že zatiaľ sa darí."

10.13 Jana Paulovská sa obracia na župana Trnku: "Do volieb ste šli s jednoduchým heslom, rozhýbať náš kraj. Darí sa?"

"Heslo vyzerá jednoducho, ale realizácia nie je jednoduchá. Prináša to mnoho procesov, ktoré sa robia, ale nie je ich vidieť," vysvetľuje Trnka.

10.10 Na začiatku Stretnutia so županom sme venovali minútu ticha pre mŕtveho novinára Jána Kuciaka a jeho priateľku. Moderátorka diskusie a divízna šéfredaktorka týždenníkov MY na Slovensku Jana Paulovská predstavila hostí.

10.07 Prítomných víta hostiteľ Milan Mokráň, člen predstavenstva Petit Press, a. s. "Pred pár mesiaci sme sa zamýšľali, ako sa priblížiť k čitateľom a došli sme k tejto diskusnej platforme. Diskusia tvárou v tvár - to je to, čo robí región robí regiónom. Aj takto chceme byť bližšie našim čitateľom. Stretnutia sa už konali v každom krajskom meste, toto je naše posledné." Mokráň zároveň poblahoželal Trnkovi k zvoleniu do funkcie.

10.03 Poslední hostia prichádzajú na miesto, stretnutie sa o chvíľu začne.

9.53 Medzi prítomnými už je aj Milan Mokráň, člen predstavenstva Petit Press, a. s., prišiel už aj predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

9.47 Prví hostia prichádzajú na stretnutie MY s vami. Priestory Hotela Yasmin sa postupne zapĺňajú.

Stretnutie so županom Rastislavom Trnkom sa uskutoční vo utorok 6.2. od 10:00. Sledujte ho s nami v našom online textovom prenose.

Hostia stretnutia so županom

  • Rastislav Trnka, predseda Košického samosprávneho kraja
  • László Ivan, generálny riaditeľ Arriva Slovensko
  • Karol Martinček, člen predstavenstva Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.
  • Stanislav Pravda, projektový špecialista Štátneho inštitútu odborného vzdelávania
  • Lenka Vargová Jurková, výkonná riaditeľka Košice Región Turizmus

Dátum: 6. marca 2018 / Miesto stretnutia: Hotel Yasmin, Tyršovo nábrežie 1, Košice Čas: 10.00 - 12.30 hod / Moderátor diskusie: Jana Paulovská, šéfredaktorka týždenníkov MY

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 645
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 565
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 11 403
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 11 005
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 609
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 384
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 350
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 3 949
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 861
  10. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 3 655

Téma: Rastislav Trnka


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Rastislav Trnka  na domov.sme.sk

Neprehliadnite tiež

V Košiciach bude ďalší pochod Za slušné Slovensko

Zhromaždenia plánujú aj v Bratislave a Banskej Bystrici.

Košický silák Juraj Barbarič má na konte nový rekord

Za 24 hodín potiahol auto na vzdialenosť takmer 34 kilometrov.

Osem mesiacov pred hokejovým šampionátom sú košické hotely plné

Za noc v súkromnom apartmáne chcú aj 500 eur, na internáte len 14.

Nákladiak pri cúvaní zrazil poštárku. Na mieste zomrela

Krajský súd sa zaoberal prípadom tragickej nehody.

Vo východniarskom derby šťastena priala kamzíkom

Oceliari sú napriek strate bodov na prvom mieste tabuľky.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Fico v dueli so Sulíkom: Váš konkurent nie je Smer

Sulík pripomínal Ficovi minulé výroky.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop