KOŠICE. Zrejme si ho všimne málokto. Je zarastený tujami, výhľad na neho zacláňa i trhovnícky stánok.
Pokrýva ho hrdza. Na jednej strane je prehnutý, akoby doň v minulosti vrazilo nejaké vozidlo, čo predpokladajú aj pamiatkari.
Reč je o historickom trakčnom stožiari, ktorý stojí na Cintorínskej ulici v Košiciach, na frekventovanom mieste blízko vstupu na verejný cintorín.
Na tomto mieste bol kedysi koncový úsek električkovej trate. Predĺžená až k cintorínu bola počas prvej svetovej vojny v roku 1915.
Oproti vchodu na cintorín totiž stál dnes už zaniknutý areál barakovej vojenskej nemocnice. Po trati až priamo do špitálu vagónmi prevážali ranených a chorých vojakov.
Posledný mohykán
Stožiar, ktorý slúžil na upevňovanie trolejového vedenia električiek, postavili na jeho súčasné miesto tri roky pred druhou svetovou vojnou, v roku 1936.

„Je predpoklad, že išlo o starší stožiar z rokov výstavby prvých tratí, a to zo skladových zásob alebo výzisku z prestavby inej trate. Bol nainštalovaný ako koncový. Tento typ sa používal od roku 1913 na hlavných tratiach pouličnej železnice. Výrobcu zatiaľ nepoznáme," ozrejmili Ivan Tatranský spolu s pamiatkarom Jurajom Gembickým z Krajského pamiatkového úradu Košice.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári