Základné fakty:
- Odborári Dopravného podniku mesta Košice vyhlásili časovo neobmedzený štrajk, v utorok až na výnimky odstavil mestskú hromadnú dopravu.
- Fungujú len linka "H" do nemocníc, spoje "RA" do spoločnosti U. S. Steel a spoje do školy pre telesne a mentálne postihnutých vo Vyšnom Opátskom.
- Cestujúci môžu počas štrajku v košickej MHD od utorka až do jeho odvolania využiť prímestskú dopravu.
- Odborári žiadajú dofinancovanie podniku zo strany mesta, udržanie zamestnanosti, zlepšenie pracovných podmienok a zvýšenie platov.
- Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) v Košiciach nie je, rokuje v Bratislave
- Odborári napokon ostrý štrajk prerušili, od stredy bude MHD premávať ako pred ním.
Štrajk v košickom dopravnom podniku minúta po minúte:
20.30 - Spravodajstvo minútu po minúte sme ukončili.
20.05 - "Ostrý štrajk od polnoci prerušujeme," uviedla za odborárov Andrea Vindišová. Pre TASR potvrdila, že cestujúca verejnosť bude mať v stredu k dispozícii autobusy a električky MHD.
"Doprava bude 15. februára od 00.00 hod. premávať v pôvodnom režime, to znamená autobusy v prázdninovom režime, električky v režime pracovné dni. Nočné spoje s odchodmi zo Staničného námestia o 23.15 hod. budú vykonané," informovala.
Odborári po utorkovom vyhlásení, na ktorom sa popoludní dohodlo vedenie DPMK a niektorí mestskí poslanci, mali ešte rokovanie s vedením DPMK a zasadnutie štrajkových výborov.
Dohoda medzi DPMK a poslancami súvisela s rozpočtom mesta na rok 2023, ktorým sa má mestské zastupiteľstvo zaoberať v marci. DPMK žiadal na dofinancovanie zo strany mesta namiesto 26 miliónov eur sumu 36 miliónov eur.
Na základe dohody by to malo byť minimálne 30 miliónov eur. Táto suma sa má aktualizovať po pripravovanej zmene grafikonu a optimalizovaní linkového vedenia.
Spoločné vyhlásenie tiež zahŕňa 15-percentné zvýšenie tarifných miezd či predloženie úpravy taríf.
Odborári uviedli, že dostali garanciu zachovania pracovných miest, no s výsledkom rokovania spokojní nie sú, keďže ich požiadavky neboli naplnené v plnom rozsahu.
Podľa generálneho riaditeľa DPMK Vladimíra Padyšáka je uvedená dohoda východiskom k ďalšiemu kolektívnemu vyjednávaniu. Mesto Košice uviedlo, že dohodnutý kompromisný návrh vzalo na vedomie. Pripomenulo, že o rozpočte budú rozhodovať poslanci mestského zastupiteľstva.
19.25 - Je to definitívne. Časovo neobmedzený štrajk zamestnancov dopravného podniku sa zatiaľ končí už po prvom dni. Od stredy bude mestská hromadná doprava v Košiciach premávať v takom rozsahu ako pred štrajkom. Korzáru to potvrdil riaditeľ riadenia dopravy a člen predstavenstva DPMK Roman Danko.
18.19 - Na rokovaní zastupoval vedenie mesta Košice riaditeľ magistrátu Marcel Čop.
Hovorca magistrátu Dušan Tokarčík označil mesto pri rokovaniach za mediátora, kompromisný návrh vzalo na vedomie. Pripomenul, že o rozpočte bude napokon rozhodovať mestské zastupiteľstvo.
Odborári predtým kritizovali, že primátor Polaček na rokovaní nebude. Dôvodom jeho neúčasti bola podľa mesta dlhodobo plánovaná služobná cesta.
18.16 - Odborári potvrdili, že ich čaká uzavretie dohody s vedením DPMK. S výsledkom rokovania nie sú spokojní.
"Spísaná dohoda bude predložená ako dodatok na magistrát a po schválení rozpočtu by mala byť v platnosti," povedal predseda základnej organizácie vodičov MHD pri DPMK Ivan Horváth.
O tom, či budú v ostrom štrajku pokračovať aj v stredu, rozhodnú po zasadnutí štrajkových výborov.
"Máme garanciu, že sa nebude prepúšťať. Spokojný budem, až keď bude doprava fungovať tak, ako má, a keď budú naplnené požiadavky zamestnancov," skonštatoval pre agentúru TASR.
Stále tak nie jasné, či bude MHD v stredu premávať v bežnom režime.
18.14 - Vedenie DPMK a mestskí poslanci sa v utorok popoludní dohodli na viacerých bodoch, ktoré súvisia s požiadavkami odborárov.
Dohoda sa týka dofinancovania DPMK vrátane zvýšenia platov, respektíve rozpočtu mesta na rok 2023, ktorým sa má mestské zastupiteľstvo (MsZ) zaoberať v marci.
"Položka pre rozpočet, ktorá bola fixne daná vo výške 26 miliónov eur, pričom DPMK žiadal 36 miliónov eur, bude vychádzať zo skutočného plnenia 2022, ktoré sa očakáva vo výške zhruba 30 miliónov eur," vysvetlil generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák s tým, že suma sa aktualizuje po pripravovanej zmene grafikonu a optimalizovaní linkového vedenia.
V schválenom finančnom pláne má byť tiež garantované zvýšenie tarifných miezd zamestnancov v priemere o 15 percent, platiť to má od januára tohto roka. Dohoda zahŕňa aj predloženie úpravy taríf.
Dohodu podpísalo deväť poslancov, prevažne zástupcov poslaneckých klubov.
Podľa Padyšáka by tak mal byť ukončený štrajk a garantovaný sociálny zmier. "Je to len východisko k ďalšiemu kolektívnemu vyjednávaniu," dodal.
17.40 - Košičania sú vzhľadom na neúplné informácie zo strany mesta a dopravného podniku zmätení. Žiadajú jasné stanovisko, či v stredu bude alebo nebude premávať hromadná doprava.
"Poprosím vás, napíšte aktuálne stanovisko ako bude zajtra, aby sa ľudia vedeli zariadiť."
"Môže už konečne niekto napísať, či od zajtra bude už normálne premávať mestská doprava???!"
Takéto žiadosti sa objavujú v komentároch pod statusmi dopravného podniku na facebooku.
17.34 - Okružná linka H od 17.00 na trase medzi nemocnicami nepremáva. Informoval o tom dopravný podnik.
17.25 - Odborári pri DPMK potvrdili, že ostrý štrajk zatiaľ trvá a s dohodou spokojní nie sú. O tom, či v stredu (15. 2.) bude mestská hromadná doprava premávať, budú verejnosť informovať neskôr. Vedenie Dopravného podniku mesta Košice a mestskí poslanci sa zároveň v utorok popoludní dohodli na viacerých bodoch, ktoré súvisia s požiadavkami odborárov. Informovala o tom agentúra TASR.
17.05 - Momentálnu situáciu v dopravnom podniku vnímam tak, že je pred krachom, reagoval na dopravný štrajk mestský poslanec, starosta mestskej časti KVP a zároveň košický vicežupan Ladislav Lörinc (Košický klub).
„Primátor si musí sadnúť s odborármi a s vedením podniku. Myslím si, že momentálne odborári, predstavenstvo alebo riaditeľ podniku a vedenie mesta nemá nič dôležitejšie na práci ako sedieť niekde v kancelárii a snažiť sa dohodnúť. Je potrebné zastabilizovať najmä platové otázky odborárov tak, aby neodišli, aby sme aj v budúcnosti dokázali tento podnik zachrániť.“
16.40 – S popoludňajšou dopravnou špičkou hlásili košickí vodiči zdržania na viacerých miestach. Niektorí hovorili o kolapse, iní zase o niečo horšom priemere, na aký sú na cestách v Košiciach zvyknutí.

15.45 - Podľa informácií Korzára sa rokovania v dopravnom podniku skončili.
Zamestnanci podľa našich informácií dostali na stretnutí záruky, že sa bude dofinancovanie DPMK riešiť v rámci schvaľovania mestského rozpočtu buď na mimoriadnom mestskom zastupiteľstve alebo až na riadnom marcovom.
Podľa našich informácií by malo dôjsť aj k zvýšeniu platov. Spomína sa navýšenie o 15 percent. Košičania sa v súvislosti s dohodou zrejme nevyhnú zvýšeniu cestovného.
15.35 - Neustále narastajúcu nespokojnosť cestujúcich s kvalitou mestskej hromadnej dopravy v Košiciach pociťujú aj pracovníci infolinky DPMK.
„Linka je neustále zahltená telefonátmi už takmer rok. Som vlastne prvý kontakt s cestujúcim, ktorému nepríde spoj. A týchto telefonátov je už neskutočne veľa, čo je neúnosné. Neštrajkujeme preto len kvôli nám. Jasné, že je potrebné zvýšiť platy, lebo sú nízke, ale robíme to hlavne kvôli všetkým cestujúcim. Nechceme mať už také dni, keď len neustále dvíhame telefonáty so sťažnosťami a počúvame nadávky, že neprišli autobus alebo električka,“ dozvedeli sme sa od zamestnanca infolinky Michala.
Posťažoval sa, že postupne sa zvyšuje aj agresivita cestujúcich.
„Čo z toho, že keď im situáciu vysvetlím, tak aj prestanú nadávať, lebo nás pochopia, ale to nie je riešenie. Spoje majú premávať riadne.“

15.30 - Štrajk bol podľa vodičky električky Petry Nistorovej len vyústením toho, že mesto dlhodobo nekomunikovalo s podnikom ani s odbormi, aby sa vyriešila zlá finančná situácia DPMK.
„Štrajkujeme hlavne za cestujúcich, aby sme im zabezpečili normálnu mestskú hromadnú dopravu, ktorou budú môcť slušne cestovať. Z toho by tiež pre nás vyplývalo, že neprídeme o prácu v týchto ťažkých časoch, lebo sa nebudú musieť škrtať spoje a aby ľudia nemuseli cestovať natlačení.“
So samotnou prácou je po piatich rokoch spokojná.
„Všetci, čo tu pracujeme, to robíme radi a zaslúžime si, aby to bolo aj za adekvátnych podmienok,“ podotkla Nistorová.
Mesto požadovalo od vedenia DPMK, aby namiesto neustáleho pýtania peňazí začalo racionalizovať a šetriť.
„Ja si ani neviem predstaviť, kde by sa ešte dalo v podniku šetriť. V našich súčasných podmienkach je to nemožné, lebo už sme sa ocitli tesne aj za tou hranou,“ myslí si vodička električky.
15.27 - Dopravný podnik informoval, že napriek štrajku bude vypravený ďalší neplánovaný spoj a to na linke R1. Tá premáva od Staničného námestia do Vstupného areálu USS/ obojsmerne. Zo Staničného námestia odídu električky v časoch: 15:40, 16:50, 20:53. Odchody zo Vstupného areálu sú: 16:11, 18:31, 22:33.
15.23 - Všetci oslovení štrajkujúci zamestnanci sa zhodovali v tom, že štrajk bol vyhlásený hlavne kvôli dofinancovaniu DPMK a zvyšovanie platov by malo byť až následným krokom.
Preto medzi nimi doteraz ani nebolo oficiálnou témou, o koľko percent presne by mali požadovať ich zvýšenie.
„Musí sa dospieť k nejakému kompromisu pri výške dofinancovania, ktorý bude prijateľný pre obidve strany a budú ho rešpektovať. Možno to nebude až tých 10 miliónov eur, ktoré podnik od mesta požaduje, ale nech sa nejako dohodnú, lebo ináč ten štrajk nemal význam,“ povedal nám Jaroslav, aktuálne technicko-hospodársky pracovník, ktorý pracuje celý život v DPMK, prešiel viacerými pozíciami a v minulosti bol aj vodičom električky.
Záleží mu preto, akou cestou sa tento mestský dopravca bude ďalej uberať.
Dodal, že keď sa už pustili do takej vážnej veci ako časovo neobmedzený štrajk, tak nejaké prijateľné rozhodnutie sa jednoducho musí zrodiť.
Ani pre zamestnancov to nie je jednoduché, lebo počas štrajku nepoberajú mzdy, zamestnávateľ za nich platí len odvody. Aj to museli zobrať do úvahy, napriek tomu boli odhodlaní vydržať hoci aj niekoľko dní.
15.13 - Štrajkujúcim zamestnancom Dopravného podniku mesta Košice sa počas zhromaždenia pred sídlom dopravcu na Bardejovskej ulici veľmi nechcelo verejne vyjadrovať. Zväčša nás odkazovali na svojich odborových predákov.
„Keď bojoval súčasný primátor Jaroslav Polaček s parkovacou firmou EEI, tak sa vyjadril, že v jednote je sila a nedali sme sa zastrašiť... Aj my teraz tvrdíme, že v jednote je sila a nedáme sa zastrašiť takým človekom, ako je on. Asi tak,“ prehodil jeden zo štrajkujúcich, ktorý už nechcel nič viac povedať.
Dodal už len, že ich štrajk nie je len o mzdách, ale hlavne o dofinancovaní podniku.
14.56 - Zmena nastala pri mimoriadnej okružnej linke H. Ako informoval DPMK od 14.00 začala jazdiť v 60–minútovom intervale namiesto 15-minútového s odchodmi stále na XX:00.
Trasa linky je Staničné námestie - Železničná nemocnica (zastávka linky 19 smer NMM) - Nová nemocnica (zastávka linky 12, 17, 36 smer Cassovar) - Stará nemocnica (zastávka linky 12, 15, 16 smer Dom umenia) - Staničné námestie, t.j. na iných zastávkach linka nebude zastavovať.
14.35 - Na dopravný štrajk reagoval aj dvojnásobný košický primátor Richard Raši, ktorý je dnes parlamentným poslancom.
„To, čo sa deje za primátorovania Polačeka, sa v histórii Košíc ešte neudialo. Dnes úplne skolabovala doprava v meste a to len preto, lebo primátor nie je ochotný navýšiť prostriedky Dopravnému podniku mesta Košice,“ kritizoval Raši na facebooku.
14.24 - Rokovania o situácii v dopravnom podniku ešte nie sú ukončené. Začali sa o 11.45. Známe je už, kto si za mesto sadol za rokovací stôl, keďže primátor Jaroslav Polaček je na pracovnej ceste v Bratislave. Vedenie mesta zastupuje riaditeľ magistrátu a donedávna ešte predseda predstavenstva DPMK Marcel Čop. Prítomní sú aj viacerí mestskí poslanci.
13.45 - Krok odborárov považuje radnica za veľmi nešťastný.
"Celá nátlaková akcia prišla podľa nášho názoru predčasne. V prvom rade si treba sadnúť k rokovaciemu stolu a takisto to musí riešiť predovšetkým vedenie podniku ako zamestnávateľ s odborármi, ktorí zastupujú zamestnancov,“ tlmočí stanovisko mesta jeho hovorca Dušan Tokarčík.

13.28 - Manažér Tabačky Martin Dubéci kriticky napísal, že ostrý štrajk v Košiciach je len ďalším prejavom toho, akú prioritu má v tomto meste kvalitná verejná doprava.
Je tak podľa neho úplne jasné, že ľudí presadnúť z áut do iných foriem dopravy nedonútime.
„Zmena nastane jedine, ak sú alternatívy atraktívne a funkčné. Z tohto pohľadu je súčasný stav priam sabotáž. MHD je špinavá, zle nastavená, užívateľsky sa za roky nikam neposunula. Nehovoriac o tom, že integrácia a prepojenie na regionálne vlaky a autobusovú dopravu dnes neexistuje.“
Dubéci dodáva, že v tomto sa nožnice (a žiaľ, nie len v tomto) oproti Bratislave za posledné roky neuveriteľne otvorili.
„Žiadne spoje, ktoré chodia tak často, že zabudnete na grafikon, platby kartou vo vozidle a bez fyzického lístku, žiadne plne integrovaný región, kde na jeden lístok prejdete z centra trolejbusom, vlakom a autobusom do periférnej dedinky. Naopak, chátra to tu.“
13.20 - Hovorca Tokarčík zopakoval v súvislosti so štrajkom zamestnancov a ich požiadavkami na dofinancovanie DPMK argumenty mesta z predchádzajúcich dní, že podniku klesol v covidových rokoch počet cestujúcich o 40 percent.
„Naopak, za uplynulých päť rokov stúpol príspevok mesta z 19 miliónov v roku 2018 na dnešných 31 miliónov, v čom je zahrnutá aj strata za uplynulý rok, čo je takisto zhruba o 40 percent. Takže nožnice sa roztvárajú a mesto požaduje jedinú vec – racionalizáciu, optimalizáciu a ozdravenie podniku, ale nie za cenu znižovania kvality, zvyšovania cestovného alebo prepúšťania.“

13.10 - Hovorca mesta Dušan Tokarčík krátko po zhromaždení štrajkujúcich zamestnancov DPMK a pred rokovaním odborárov s vedením podniku a zástupcami mesta uviedol, že aktuálna cena elektrickej energie je pre dopravný podnik zastropovaná na úrovni 75 eur za MWh.
Ďalší ekonomický fakt je podľa neho ten, že naftu nakupujú približne na tej istej úrovni s rozdielom na stotiny ako v marci minulého roka.
"Tieto ceny už boli zohľadnené v rozpočte pre DPMK."
Tokarčík tým reagoval na tvrdenie generálneho riaditeľa podniku Vladimíra Padyšáka pre Korzár, že len kvôli rastu cien energií im chýba na tento rok 6 miliónov eur.
12.20 - Pred utorkovým poludňajším rokovaním s odborármi a zástupcami mesta označil generálny riaditeľ a člen predstavenstva DPMK Vladimír Padyšák atmosféru medzi štrajkujúcimi zamestnancami za búrlivú.
„Neobmedzený časový štrajk je v dejinách Slovenska podľa mňa bezprecedentný. Pevne verím, že sa podarí nájsť dohodu medzi mestom Košice, odborármi a dopravným podnikom. Teda že mesto dá takú ponuku, aby bola mestská hromadná doprava v Košiciach na rok 2023 zachovaná aspoň na takej úrovni ako minulý rok.“
11.20 - Oddelenie školstva košického magistrátu nemá podľa jeho vedúcej Beáty Lopušniakovej hlásené žiadne mimoriadne problémy súvisiace so štrajkom DPMK.
Uviedla, že mestské materské a základné školy sa naň pripravili a zabezpečili svoj chod aj napriek problémom, ktoré mohli u niektorých zamestnancov nastať pri doprave do práce.
11.10 - Odborový zástupca vodičov dopravného podniku Ivan Horváth na utorkovom zhromaždení pred sídlom mestského dopravcu na Bardejovskej vyhlásil, že zamestnanci chcú poskytovať cestujúcej verejnosti kvalitnú a spoľahlivú dopravu, ktorú však v súčasnosti neposkytujú.
„Chceme spravodlivé ohodnotenie zamestnancov v ťažkej dobe, kde inflácia vystúpila na 15 percent. Chceme žiť a pracovať ako slušní ľudia v tejto republike.“
Avizoval aj ďalšie zhromaždenie vodičov z divízie autobusov a dielenskými pracovníkmi v areáli DPMK na Hornádskej ulici a následne o 11.45 hod. sa má začať rokovanie s vedením dopravcu, na ktorom by sa mal zúčastniť aj zástupca mesta.
Viac sa dozviete v tomto článku.
(autor: TASR)
10.45 - V súvislosti so štrajkom v mestskej hromadnej doprave je v Košiciach zvýšený dopyt aj po dopravnej zdravotnej službe.
V areáli novej nemocnice parkuje nezvyčajne veľký počet týchto vozidiel. Privážajú pacientov do nemocnice.
"Máme toho o čosi viac ako obvykle, zatiaľ stíhame. Veď sa pozrite, koľkí prichádzajú taxíkom, dovážajú ich sem príbuzní, každý sa zariadi vzhľadom na zdravotný stav," dozvedeli sme sa od jedného zo zamestnancov.
10.43 - „Kompetentných nezaujíma, ako cestujú naši cestujúci. V pondelok vyšla tlačová správa mesta Košice, že oni vlastne nevedia, čo chceme a že s nimi nejednáme. Vy všetci veľmi dobre viete, že bolo niekoľko stretnutí či už s poslancami mesta na pôde podniku, mimoriadne zasadnutia dozorných rád alebo mimoriadne valné zhromaždenie. Dnes sme v stave, keď od apríla bude doprava fungovať v obmedzenom režime a je možné, že niektorí z nás prídu o prácu,“ upozornil odborár Ivan Horváth.
10.40 - Na zhromaždení štrajkujúcich zamestnancov pred sídlom DPMK na Bardejovskej ulici vládla hektická atmosféra.
Príhovor predsedu základnej odborovej organizácie vodičov MHD pri DPMK a člena dozornej rady podniku Ivana Horvátha bol popretkávaný ostrým zvukom píšťaliek a rapkáčov.
Informoval, že po dlhých rokovaniach so zamestnávateľom a mestom ako akcionárom od 27. decembra 2022, ktoré im zaslalo list o úsporných opatreniach, dodnes nedospeli k ničomu.
„O čo nám vlastne ide? Tak ako bolo napísané na našich pútačoch: Máme toho dosť. V dnešnej dobe inflácie a zvyšovania cien sme dostali pokyn od mesta, ako máme vykonávať dopravu v roku 2023. Mesto je ochotné dať nám 26 miliónov eur, pričom minulý rok len doprava stála 29 miliónov,“ uviedol Horváth.
Zdôraznil, že teda musia pri súčasných cenách energií a pohonných hmôt obmedziť dopravu až do výšky 30 percent.
10.35 - Radnica tvrdí, že súčasťou programu primátora Polačeka v Bratislave je aj vyjednávanie ohľadom finančných prostriedkov pre dopravný podnik. O téme sa má hovoriť na stretnutí primátorov krajských miest.
Hovorca mesta Dušan Tokarčík vysvetľuje primátorovu neprítomnosť tým, že išlo o dlhodobo naplánované stretnutia, ktoré sa dohodli ešte pred štrajkom.
Nateraz nie je potvrdené, že by sa po príchode do Košíc ešte večer stretol s poslancami, odborármi alebo vedením dopravného podniku.
10.20 - Kým v Košiciach sa štrajkuje, primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) rokuje v Bratislave. Záber zverejnil v príbehu na svojom oficiálnom facebooku. Je na ňom odfotený s poslancom Národnej rady SR Jozefom Lukáčom (Sme rodina) po rokovaní o zákonoch pre samosprávu.
Od rána má pracovné stretnutia napríklad so zástupcami Fondu na podporu športu, s primátormi krajských miest či so štátnym tajomníkom ministerstva vnútra a prezidentom Hasičského a záchranného zboru. Popoludní sa podľa oficiálneho programu stretne so šéfom Art Film Festu Jánom Kováčikom.
Do Košíc by sa mal vrátiť podvečer pred šiestou hodinou.

10.10 - Na základe aktuálnych vyjadrení odborárov, vedenia DPMK a mesta počas zhromaždenia zamestnancov v sídle dopravného podniku na Bardejovskej ulici to zatiaľ nevyzerá tak, že by mohli ešte dnes dospieť k nejakej dohode, ktorá by viedla k ukončeniu štrajku.
Ak sa súčasné postoje niektorej z vyjednávajúcich strán radikálne nezmenia ani počas poludňajšieho rokovania, reálne hrozí, že štrajk zamestnancov DPMK bude pokračovať a mestská hromadná doprava nebude premávať ani v stredu.
9.52 - Cestujúci majú kvôli štrajku zvýšený záujem aj o vozidlá taxislužby Bolt, ktorá má pre vysoký dopyt od rána zvýšené ceny jazdného.
Najvýraznejšie to bolo v čase dopravnej špičky, kedy cesta z mestskej časti Nad jazerom do centra mesta vyšla na 20 eur.
Vodiči potvrdzujú, že dnes sa cenová mapa pohybuje vo vyššej kategórii ako počas bežných dní.
9.33 - Z Krásnej v smere na Jazero sa ráno tvorili kolóny. Cestujúci prispievali diskusnými príspevkami do facebookovej skupiny Dopravný servis KE, KS.
„Krásna smer Jazero, takmer stojatá zápcha. Pripravte sa na 25 - 30-minútovú cestu Krásnou a potom minimálne hodina cez Jazero,“ napísala Michaela Šofová.
Šofová neskôr pre Korzár uviedla, že išla z Košickej Polianky. V Krásnej sa o 6.45 napojila autom na kolónu a o 7.15 bola na úrovni Talinskej ulice, čo je v podstate ešte stále začiatok mestskej časti Nad jazerom.
Jazerom sa nakoniec vliekli 50 minút.

9.30 - "Dnes nič nejde. Žiadne grafikony neplatia, nič. Ktovie, kedy niečo pôjde. Pricestovala som od dcéry z Nitry a tu rovno apokalypsa. Inak chodím na bicykli. Prečo zastavujú len pri nemocnici a nestoja pri poliklinikách v meste? Ľudia potrebujú ísť k lekárovi. Hádajú sa tu primátor s vedením dopravného podniku, a potom to takto dopadne. Ale ja im prajem, vodiči si zaslúžia normálne platy a mesto celkom solídnu dopravu. Chodiť častejšie, nie každých 15 minút. Oni síce sedia v teplom autobuse, ale vonku je chladno," posťažovala sa Emília zo Starého Mesta krátko pred nastúpením do okružnej linky "H".
Po odchode autobusu zo stanice vystúpi pri Železničnej nemocnici a odtiaľ to má domov 10 minút pešo.
9.15 - Polícia počas štrajku situáciu dôkladne monitoruje a je pripravená v prípade potreby reagovať, informovala na sociálnej sieti.
Najmä na hlavných cestných ťahoch a dôležitých križovatkách budú policajti dopravu v prípade potreby riadiť, a to predovšetkým v čase popoludňajšej dopravnej špičky.
"Počas rána sme mimoriadnu situáciu na cestách na vstupoch do mesta Košice nezaznamenali. Kolóny vozidiel, ktoré stáli na vstupe do mesta Košice v smere od Michaloviec, z mestskej časti Krásna, od smeru Sady nad Torysou boli mierne navýšené oproti bežnému dňu, nie však extrémne," dodala polícia.
Vodičov vyzýva k ohľaduplnosti a pripomína, aby nezabúdali v prípade potreby na vytváranie tzv. záchranárskej uličky na rýchly a plynulý prejazd záchranných zložiek.
9.10 - Košičania si počas štrajku nepomôžu ani zdieľanými bicyklami či kolobežkami. Najväčší prevádzkovateľ zdieľaných dopravných prostriedkov v Košiciach, spoločnosť Antik, svoje dopravné prostriedky zazimoval.
„V tomto období je z dôvodu chladného počasia a bezpečnosti každoročné využívanie klientmi len minimálne - v jednotkách percent oproti zvyšku roka. V tomto čase z tohto dôvodu nemôžeme pomôcť vykryť potreby obyvateľov spôsobené výpadkom systému verejnej hromadnej dopravy,“ hovorí za spoločnosť Antik Business Development Director Peter Blaas.
V uliciach nefungujú ani elektrické kolobežky spoločnosti Bolt.
9.00 - Takto to v utorok ráno vyzeralo s dopravnými zápchami (červená farba) v meste podľa aplikácie Waze.
"Dopravný kolaps, kolaps všade," komentoval to na dopravnom servise na sociálnej sieti Adrián Chreň z košickej Cyklokoalície.

8.54 - Pri starej nemocnici nastúpili do autobusu na linke "H" traja ľudia. Staršia pani sa vodiča pýtala, či stojí aj na zastávkach. Odpovedal jej, že až na stanici.
Cestujúca poznamenala, že chápe každého, kto chce lepšie podmienky, no ona musela ísť k lekárovi. Vodič jej zastavil na Námestí osloboditeľov, poďakovala sa mu.
"Čo mám robiť, keď som objednaná na vyšetrenie? Našťastie ide aspoň autobus k nemocnici. Som sklamaná z toho, že som sa dožila v Košiciach takejto situácie. Ale nesťažujeme sa, iní napríklad na Ukrajine sa majú horšie," zdôraznila pani Jaroslava.
Na stanici všetci z autobusu vystúpili.
"Ponáhľam sa na vlak, ktorý ide do Prešova. Mám ešte 10 minút do jeho odchodu. Našťastie existujú sociálne siete, kde som sa dozvedela , že tu máte štrajk. Zvládla som to, ale nezávidím Košičanom," skonštatovala Anna Bernatová.
8.52 - Linka autobusu označená ako "H" v blízkosti novej nemocnice chodí každých 15 minút. Tento autobus však nezastavuje na žiadnych zastávkach. Označovače lístkov sú v prevádzke.
Pri novej nemocnici nastúpilo do autobusu asi 16 ľudí. Pokračoval smerom dole až k Steel Aréne a k starej nemocnici. Okolo 8. hodiny išiel pomerne plynulo, Moldavská už bola pomerne prejazdná. Bol poloprázdny, vyzerá to tak, že väčšina ľudí asi zostala doma alebo sa vybrala na cestu autom, prípadne taxíkom.
8.50 - Všetky základné školy v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Košice dnes fungujú, informoval hovorca magistrátu Dušan Tokarčík.
8.45 - Všetky zastávky MHD na Sídlisku Ťahanovce boli v čase od 7.40 do 7.50 prázdne. Nikto nečakal na autobus, zrejme všetci vedeli, že sa musia zariadiť inak. Ak aj niekto stál na zastávke, čakal na odvoz autom niekoho známeho.
"Mne známi poradili, aby som šla na zastávku medzimestskej autobusovej dopravy pod most ponad Prešovskú cestu. Tam chcem nastúpiť a odviezť sa na stanicu. Tam presadnem na vlak, dúfam, že to stihnem," povedala nám Ťahanovčanka, ktorú sme stretli kráčajúcu po Americkej triede.
"Ja čakám na kamaráta, príde ma vziať autom. Len neviem kedy, lebo volal, že sa posúva v nejakej zápche," povedal nám mladík, ktorý stál obďaleč jednej zo autobusových zastávok.
8.43 - Sídlisko Ťahanovce je, čo sa týka dopravy, odkázané iba na automobilovú a autobusy MHD. Už od skorého rána bolo vidieť, že parkoviská sa vyprázdňujú oveľa viac ako po iné dni a zo sídliska odchádza jedno auto za druhým.
Mnohí motoristi využili výjazd smerom na obec Ťahanovce a ďalej po Magnezitársku ulicu v smere na supermarket Tesco alebo cez most ponad Hornád na Kostoliansku cestu.
Komu tento smer nevyhovoval, šiel po Americkej triede smerom na Prešovskú, kde sa, ostatne ako každé ráno v špičke, tvorili zápchy. Dnes však boli rady a čakanie dlhšie.
8.33 - Autobus RA priviezol do U. S. Steelu posledných pracovníkov o pol deviatej.
"Zo vstupného areálu sa nikam nedostanete. Máme štrajk. Ja som posledný, čo som priviezol ľudí sem. Meškám hodinu, lebo v Košiciach je teraz komplikovaná situácia s dopravou. Všetci šli autami," povedal nám vodič autobusu, ktorý sa vracal do garáže prázdny.
8.20 - "Mala som obavy, či sa dostaneme ráno do práce. Brala som do auta aj kolegyňu, beriem ju aj po službe domov. Ale prešli sme Slaneckou ako v iný deň. Registrujem viac áut, ale nie je to problém," zhodnotila svoju cestu do práce učiteľka v materskej škole.
Vyrazila po šiestej z Jazera, jej cieľom boli Železníky.
8.17 - Ani po ôsmej nie sú na Slaneckej veľké zápchy. Doprava je síce pomalšia, ale plynulá. Vodiči využívajú aj vnútrosídliskovú cestu.

8.16 - „K 8.00 hod. je situácia taká, že električková doprava nejazdí vôbec a na autobusovej doprave, po odjazdení spojov do U. S. Steelu a školských spojov, sa tieto vozidlá vrátili do garáže a jazdí len linka ‚H‘. Podpora štrajku vodičov MHD sa v tejto chvíli dá štatisticky nazvať 100-percentnou,“ informoval krátko po 8.hodine ráno riaditeľ riadenia dopravy DPMK Roman Danko.
8.15 - Prímestské autobusy, ktoré prichádzajú do Košíc napríklad od Bukovca či Klátovov, zastavujú na Sídlisku KVP a potom v smere na Námestie osloboditeľov a stanicu aj na Toryskej pri OC Galéria.
Okolo 7.20 však na tejto zastávke nestál nikto, kto by sa chcel takto dostať do centra mesta.
Okolo 7.20 však na tejto zastávke nestál nikto, kto by sa chcel takto dostať do centra mesta.
8.13 - Viaceré košické stredné školy dali dnes prednosť dištančnému vyučovaniu, aby sa vyhli problémom s cestovaním pedagógov i študentov počas štrajku zamestnancov dopravného podniku.
Podľa gymnazistky, ktorú sme oslovili a ktorá na rozdiel od mnohých iných študentov vyučovanie mala, vedenie jej školy to vysvetlilo tak, že to nie je ich problém, ale problém mesta, takže to nebudú riešiť.
8.12 - Zastávka prímestskej autobusovej dopravy SOŠ automobilová na Moldavskej ceste ráno po siedmej zívala takmer prázdnotou. Stáli tam len dvaja ľudia.
Košičania pritom mohli odtiaľ využiť na cestu na Námestie osloboditeľov i stanicu ako alternatívu nepremávajúcej MHD aj prímestské autobusy, premávajúce do Košíc v smere napríklad od Rožňavy či Medzeva. Takáto možnosť bola zároveň na všetkých vstupoch do Košíc.
Na zastávke bola i 20-ročná študentka jedného z košických gymnázií Adriana.
„Čakám na Eurobus, aby som sa dostala na stanicu. Neprečítala som si o tej možnosti nikde, napadlo to mne samotnej, že je možné ísť aj takým autobusom namiesto MHD. Potrebujem sa dostať do školy. Trošku mi to skomplikovalo cestovanie, ale ten štrajk asi má svoj dôvod.“
8.10 - Na jednom z dopravných uzlov nie je ani jeden cestujúci. Autobusové aj električkové zastávky pri obchodnom centre Aupark sú úplne prázdne. V bežných dňoch tu pritom býva množstvo ľudí. Na pruhu vyhradenom spojom MHD prechádza len mladík na kolobežke.
8.05 - Na Triede SNP je kolaps, autá stoja v kolónach 10 minút. Problém je vyjsť z priľahlých uličiek, napríklad z Bernolákovej na Triedu SNP, kde mnoho vodičov nie je ohľaduplných a nechcú pustiť prichádzajúce autá.
Dopravu riadi svetelná signalizácia. Ak by nefungovala, táto časť Terasy by bola úplne neprejazdná. Autá sa posúvajú v podstate krokom.
"Chodievam tadeto každý deň, ale takú zápchu som ešte nezažil. Viem, že mestská hromadná doprava štrajkuje, ale prečo na to majú doplácať obyčajní ľudia? Toto teda ekologická doprava nie je," povedal nám vodič hyundaia Maroš.
8.02 - "Kým tu čakám, zastavili dve autá a vodiči boli ochotní zviezť aj dvoch, troch ľudí. Využila by som to, ale nešli mojím smerom," opísala svoju skúsenosť pani, ktorá sa potrebovala dostať z Jazera na stanicu a odtiaľ do práce do Budimíra.
"Mohla by som sa aj otočiť a ísť domov, no práca sa sama neurobí a musela by som ju presunúť o jeden deň. Tak radšej počkám na autobus. Trošku sa bojím popoludňajšieho návratu domov, ale hádam sa to nejako podarí."

8.00 - Cestujúci sa sťažujú na málo informácií na zastávkach, nikde nie je označenie štrajku alebo oznam o jeho priebehu.
Na zastávkach električiek sú na elektronických tabuliach údaje o počte minút do príchodu spojov. To zmiatlo aj skupinu zahraničných študentov, ktorí už dlhšie čakajú na zastávke na Námestí Maratónu mieru.
Tu sa v rannej špičke pre väčšie množstvá áut tvorili kolóny z každej strany.
7.55 - "Šaca je úplne odrezaná od sveta. Tu nežijú ľudia, alebo ako si to dopravný podnik predstavuje? Potrebujem ísť na RTG vyšetrenie na polikliniku a potom do práce," posťažovala sa nám pani Irena.
7.50 - Ďalší medzimestský autobus už na zastávke Dneperská na sídlisku Nad jazerom zastavil a cestujúci mohli nastúpiť. Smeroval na autobusovú stanicu.
Veľa miesta v ňom už nebolo, cestujúci sa posúvali do zadnej časti, aby sa ostatní zmestili.
"Ja som mal smolu. V autobuse nebol terminál na platbu kartou a hotovosť nemám. Idem teda na Terasu pešo," zhodnotil po hodine čakania Jozef.

7.42 - Prímestský spoj zo Šace smerujúci do centra Košíc nakoniec dorazil. Spoj mal odchod 7:40. Najbližšia linka do Košíc odchádza o 13:07 hod.

7.41 - Zisťovali sme, ako to bolo s vypravením linky č. 52 skoro ráno.
„O vypravenie tohto jediného spoja linky č. 52 nás požiadal v pondelok večer riaditeľ nemocnice v Šaci, aby sa mohli dopraviť ich zamestnanci do práce. Podarilo sa nám presvedčiť jedného nášho vodiča, a tak to bolo možné zrealizovať,“ vysvetlil riaditeľ riadenia dopravy a člen predstavenstva DPMK Roman Danko.
Dodal, že sa do košických ulíc už nedostal žiadny iný spoj okrem dopredu avizovaných, teda jazdiacich na okružnej linke „H“ zo stanice do nemocníc na Triede SNP a Rastislavovej, spojov „RA“ do U. S. Steelu a takisto autobusov do školy pre zdravotne postihnuté deti vo Vyšnom Opátskom.
Na žiadnych iných linkách nepremávajú autobusy ani električky.
7.40 - Obyvateľ jednej z obcí z okolia Košíc stojí na stanici, potrebuje sa dostať do nemocnice v Šaci. Plánuje využiť električkovú linku do U. S. Steelu a z tamojšej polikliniky ísť sanitkou.
"Idem na kontrolu po operácii. Ak sa mi to nepodarí, zavolám sestričku, aby mi termín preložila. Ale vodičom držím palce a podporujem ich v štrajku, všetko ide hore, zaslúžia si lepšie platy. V lete sú tam hodiny zavretí ako v skleníku."
7.38 - Neďaleko zastávky v Šaci sa pristavil autobus prímestskej dopravy, ktorý sa pri tamojšom centre otáčal. Cestujúci sa k nemu rozbehli po informácie, či ich vezme do Košíc.
"Za chvíľu vyrážam do Moldavy. Odtiaľto sa do centra mesta nedostanete. Musíte na zastávku pri Lidli, odtiaľ chodí prímestská doprava," vysvetľoval im vodič.
7.35 - Neobvyklý pohľad, taxíky pri stanici chýbajú.
Pre štrajk sú všetky obsadené, cestujúci prichádzajúce odchytávajú ešte pred zaparkovaním.

7.30 - Niektorí cestujúci v Šaci si privolali taxík. Zo situácie zostal prekvapený aj starší manželský pár, smerujúci k lekárovi.
"Musíme sa dostať na vstupný areál U. S. Steelu. Obaja ideme na odber krvi. Asi tam pôjdeme pešo. Pre mladého človeka to bude pol hodina, kým sa tam dotrepeme my, prejde aj hodina."
7.27 - Zo zastávky Dneperská na sídlisku Nad jazerom mali ísť od siedmej rána v priebehu dvadsiatich minút tri medzimestské spoje.
Prišiel jeden, jazdil po električkových koľajniciach, ale ľudí nevzal. Zastavil len na výstup, dvere zatvoril a odišiel.
Podľa tabuľky mal konečnú na košickej autobusovej stanici.
Cestujúci nerozumeli, čo sa stalo. "Idem volať na dopravný podnik alebo Eurobus," hnevala sa jedna z cestujúcich.

7.18 - "My sme to nevedeli, nič nebolo v správach," posťažovala sa nám Mária Tirpáková, keď s manželom ostala sama na zastávke linky H, ktorá práve odišla.
Manželia prišli z Kojšova na vyšetrenie do jednej z košických nemocníc. O štrajku nevedeli a nenastúpili preto na linku H, zriadenú práve na tento účel.
Dôchodcovia s paličkou si tak počkajú na ďalší spoj približne 15 minút.

7.17 - Na zastávku Šaca námestie prichádzajú cestujúci smerujúci do centra Košíc. O štrajku netušili. Na zastávkach sa nenachádza žiaden oznam. Niektorí sa hneď otáčajú, ďalší ešte chvíľku čakajú.
7.15 - Na rekonštruovanej Slaneckej ceste je situácia zatiaľ viac-menej pokojná.
Viditeľne viac áut prúdi v smere do mesta, ale výrazné zápchy sa ešte netvoria.
7.12 - Košičan Jozef sa po nočnej pracovnej zmene v pekárni snažil ráno dostať zo sídliska Nad jazerom na Terasu.
"Ak by som šiel pešo, trvalo by mi to aj viac ako hodinu. Taxík som neskúšal, myslím, že tie sú dnes úplne obsadené," vysvetľoval, ako hľadal riešenie, ako sa dostať domov.
"Že budem mať ráno problém, som si uvedomil až pred koncom zmeny. V pondelok som sa ešte odviezol hromadnou dopravou, tak mi to vôbec nenapadlo."
Rozhodol sa napokon počkať na prímestskú linku, ktorou by sa mal dostať na stanicu a odtiaľ prestúpi na linku H.
"Keď už budem pri novej nemocnici, bude to lepšie, absolvujem pešiu rannú prechádzku," zažartoval.
7.11 - Na železničnej stanici vládne relatívne pokojná situácia. Vidno zvýšený pohyb taxíkov a davy peších idúcich cez Mestský park. Ľudia sa koncentrujú na zastávke mimoriadnej linky H, ktorá jediná funguje počas štrajku.
7.10 - Na Moldavskej pri SOŠ automobilová čaká na spoje prímestskej dopravy smerom do centra mesta len minimum ľudí.
Vodič Eurobusu nám povedal, že za jazdu na Námestie osloboditeľov alebo stanicu cestujúci zaplatia 1,1 eura, čo je najnižšia možná taxa.
Najlacnejší, 30-minútový papierový cestovný lístok na MHD pritom stojí 0,90 eura.
7.01 - Vodiči na dopravnom servise hlásia problémy na sídlisku Nad jazerom aj na Prešovskej ceste.
6.00 - Boj o miesto v taxíku, predbiehanie sa, kto doň nastúpi ako prvý a uchmatne si tak rýchlu cestu. Takto to v roku 2019 vyzeralo počas štrajku vodičov Dopravného podniku mesta Košice.
Dnešný štrajk zamestnancov DPMK môže spôsobiť podobné vyhrotené situácie ako pred štyrmi rokmi a tak sme už v pondelok zisťovali u taxislužieb, či zaznamenali zvýšený záujem zákazníkov.
Náš prieskum ukázal, že viaceré taxislužby boli už v pondelok vybookované.

5.30 - Na facebookovej stránke Dopravný servis KE, KS počas pondelka pribúdalo množstvo statusov ochotných Košičanov, ktorí informovali o svojej plánovanej jazde počas utorka a ponúkali záujemcom odvoz.
"Zdieľaná jazda za úsmev," s takýmto sprievodným textom ponúkla svoju pomoc jedna z Košičaniek.
5.02 - Aj napriek tomu, že nemocnica v Šaci zostala počas štrajku bez spojenia s mestskou hromadnou dopravou, DPMK skoro ráno vypravil jeden spoj na linke 52. Vopred ho neavizoval, autobus odchádzal z Krásnej o 5.02 hod., konečnú mal v Šaci.
5.00 - Štrajk zamestnancov Dopravného podniku mesta Košice sa konal aj v roku 2019. Jednou z ich hlavných požiadaviek bolo zvýšenie platov, čo sa im vtedy aj podarilo dosiahnuť.

4.50 - Cestujúci môžu počas štrajku v košickej MHD od utorka až do jeho odvolania využiť prímestskú autobusovú dopravu, informovala ešte v pondelok vedúca marketingu IDS Východ Miroslava Baranová.
Prímestská doprava počas štrajku
Cestujúcim, ktorí sa nevyhnutne potrebujú dopraviť do centra mesta, môžu pomôcť prímestské autobusové spoje zo zastávky Lingov (pre sídlisko Dargovských hrdinov a Košickú Novú Ves), Važecká (pre sídlisko Nad jazerom, VSS križovatku a Juh), Podnikateľská (pre Barcu, VSS križovatku a Juh), SOŠ automobilová (pre Západ), Šaca Benzinol (pre Šacu), Moskovská (pre sídlisko KVP a Terasu), Havlíčkova (pre Sever), Moňok (pre Sídlisko Ťahanovce), Pod Furčou (pre Džungľu).
Prímestské autobusové spoje zastavujú aj na ďalších zastávkach v Košiciach.
Napríklad autobusové spoje z juhu a západu zastavujú na zastávke Námestie osloboditeľov, autobusové spoje prichádzajúce zo severu na Mlynskej bašte a autobusové spoje zo západu na Magistráte mesta Košice.
Cestujúci s dopravnou kartou DPMK môžu využiť svoj nabitý kredit aj na zakúpenie cestovného lístka v spojoch prímestskej autobusovej dopravy. Pozor však. Nemôžu využiť zakúpený predplatný cestovný lístok (mesačník) – ten platí len v DPMK. Za základný cestovný lístok môžu cestujúci platiť aj hotovosťou, ale je to drahšie o 50 centov. Odchody prímestských autobusových spojov si cestujúci môžu vyhľadať na www.cp.sk.
Počas pracovných dní teda premáva prímestská autobusová doprava zo zastávky Lingov na autobusovú stanicu, zo zastávok Moňok a Pod Furčou na zastávku Bosákova a autobusovú stanicu, zo zastávky Havlíčkova na zastávku Mlynská bašta a autobusovú stanicu, zo zastávok Myslava Grunt, Moskovská a Magistrát mesta Košice na Námestie osloboditeľov a autobusovú stanicu, zo zastávok Šaca Benzinol a Perešská na zastávky SOŠ automobilová, Námestie osloboditeľov a autobusovú stanicu, zo zastávky SOŠ automobilová na Námestie osloboditeľov a autobusovú stanicu, zo zastávok Podnikateľská a VSS križovatka na zastávky Ryba, Námestie osloboditeľov a autobusovú stanicu, zo zastávok Važecká, Dneperská a VSS križovatka na zastávky Ryba, Námestie osloboditeľov a autobusovú stanicu.
4.40 - V rámci košickej MHD dnes fungujú len linka "H" do nemocníc, spoje "RA" do spoločnosti U. S. Steel a spoje do školy pre telesne a mentálne postihnutých vo Vyšnom Opátskom.
Spoje na linke ‚H‘ budú počas dňa premávať v 15-minútovom intervale na trase Staničné námestie - Železničná nemocnica - Nová nemocnica (Trieda SNP) - Stará nemocnica (Rastislavova) - Staničné námestie s odchodmi zo Staničného námestia každú hodinu na XX:00, XX:15, XX:30, XX:45.
Zastavovať budú iba na týchto miestach, teda nie ako to bolo pri predchádzajúcich štrajkoch v minulosti, že zastavovali na všetkých zastávkach po trase.

4.30 - Prvé spoje mestskej hromadnej dopravy už mali vyraziť do ulíc mesta, odborári však už v pondelok avizovali, že sa tak nestane.
4.25 - Generálny riaditeľ a člen predstavenstva DPMK Vladimír Padyšák v rozhovore pre Korzár ešte v polovici januára kritizoval mesto, že im chce dať na rok 2023 len 26 miliónov.
Vysvetlil, že na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme potrebuje podnik až 36 miliónov, aby mohol pokryť oprávnené náklady na naplánované výkony, ktoré predstavujú 15,1 milióna najazdených kilometrov.
Zotrvanie v prázdninovom režime aj po 9. januári a ďalšie racionalizačné škrty i obmedzenia spojov v MHD pomohli podľa Padyšáka ušetriť len 700-tisíc.
„Pri opatreniach, ktoré až tak zásadne nenarušia MHD, ale už budú mať zásadný vplyv na jej atraktivitu, sme sa stále dostali len na úroveň zníženia výkonov o 10 percent. A to sme stále ešte veľmi ďaleko od zníženia o 30 percent, ktoré od nás požaduje mesto. Musíme totiž zísť z 15 miliónov vozokilometrov na 10 miliónov.“
Pokračoval, že technicky to možné je, ale v takom prípade by už nedokázali odviezť veľkú časť ľudí zo zastávok. „To by znamenalo fatálne zlyhanie, v princípe kolaps MHD,“ varoval Padyšák.

4.22 - Mesto Košice je v rozpočtovom provizóriu, jeho vedenie opakovane upozorňuje na výpadok vyše 31 miliónov eur, spôsobený vládnymi balíčkami.
„Napriek týmto chýbajúcim financiám bolo mesto pripravené financovať DPMK približne rovnakou sumou ako vlani. Vedenie DPMK však žiada v tejto situácii približne o 6 miliónov eur viac ako minulý rok,“ zdôraznil hovorca mesta Tokarčík.
Za posledných päť rokov podľa neho postupne navýšilo mesto Košice príspevok pre DPMK o 11,9 milióna eur, čo predstavuje aj s úhradou strát navýšenie príspevku mesta o takmer 40 percent.
„Na základe dát, ktoré nám poskytol dopravný podnik, vieme, že od roku 2019 významne klesol počet prepravených cestujúcich a to až o takmer 40 percent. Aj preto dlhodobo vyzývame mestského dopravcu na racionalizáciu, optimalizáciu a ozdravenie podniku, a to bez zvyšovania cestovného alebo prepúšťania zamestnancov,“ dodal Tokarčík.
"Racionalizačnými opatreniami aktuálne prechádzajú aj ďalšie dopravné podniky v krajských mestách, vrátane Bratislavy,“ uzavrel.

4.15 - Odborári žiadajú dofinancovanie podniku zo strany mesta, udržanie zamestnanosti, zlepšenie pracovných podmienok a zvýšenie platov.
V roku 2020 bola v dopravnom podniku priemerná mzda 1 233 eur v hrubom (vrátane priemerne 120 hodín nadčasov u každého vodiča). Vlani navyšovali platy o 50 eur v hrubom pre každého zamestnanca.
Mesto im odkázalo, že chápe ich požiadavky a rešpektuje ich práva, ale že riešenie je v rukách vedenia podniku a ich krok považuje za nešťastný.
„Mesto Košice nepozná ich presné požiadavky, nedostalo žiadne oficiálne zdôvodnenie štrajku ani pozvánku na stretnutie s vedením dopravného podniku alebo s odborármi. Mesto Košice urobí všetko pre to, aby pomohlo situáciu vyriešiť. Vyzývame na aktívnu komunikáciu. Poďme namiesto nátlakových akcií hľadať riešenia,“ uviedol v pondelok hovorca mesta Dušan Tokarčík.
4.00 - Odborári Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) vyhlásili štrajk už minulý týždeň v utorok, jeho konkrétny začiatok však oznámili až v nedeľu, teda dva dni pred jeho konaním, ako to vyžaduje zákon.
Štrajk je časovo neobmedzený, takže v tejto chvíli ešte nie je jasné, ako dlho, resp. koľko dní potrvá.
Začal sa dnes, až na výnimky odstavil mestskú hromadnú dopravu (MHD) v metropole východu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári