Tú čakajú po volebnom triumfe Smeru rošády. Potom sa to vraj pohne.
KOŠICE. Pred rokom ohlásilo mesto, že začiatkom roka 2012 zjednosmerní centrum (dnes je doprava obojsmerná) a vytvorí nultý okruh v smere Štúrova – Štefánikova – Továrenská/Bačíkova – Moyzesova (obojsmerne by jazdila len MHD).
Aupark vďaka tomu oproti pôvodným plánom na poslednú chvíľu nemusel stavať časť novej cesty pri obchodnom centre a v úseku Námestie osloboditeľov – Štúrova, ani otáčať pamätník a vzniklo aj protismerné esíčko na Fejovej.
Namiesto „stornovaných“ investícií má teraz investor zaplatiť napríklad rekonštrukcie križovatiek pri Jumbe a Dome umenia v rámci prípravy jednosmerného okruhu.
Sľubovaný začiatok roka je fuč, už je máj a nielenže ešte nespustili nový okruh, no stále ani nezačali prerábať križovatky. V čom je problém, zjednosmernenie len mešká, či možno vôbec nebude?
„Bude,“ tvrdí poslanec Ladislav Lazár (Smer). Ten ako viceprimátor vlani predstavil toto na košické pomery revolučné dopravné riešenie, ktoré motoristi vnímajú citlivo a kontroverzne.
„Aupark sa zaviazal poskytnúť financie, všetko je pripravené, stanoviská sú kladné, akurát polícia sa nevie rozhodnúť. Asi musíme počkať na razantnejšieho, rozhodnejšieho vedúceho pracovníka, ktorý prijme rozhodnutie,“ naráža Lazár na pripravované personálne zmeny v štátnej polícii.
Nový minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) chystá výmenu policajného prezidenta. Potom sa očakávajú i rošády na čele krajských riaditeľstiev, aj v Košiciach.
Polícia: Zhorší sa plynulosť
Krajský dopravný inšpektorát (KDI) na obvinenie z nerozhodnosti nereaguje, hovorí o nedostatkoch v projekte nultého okruhu.
„KDI vydal v decembri 2011 nesúhlasné stanovisko pre nedostatočné zabezpečenie plynulosti cestnej premávky a celkovej koncepcie okruhu,“ vraví policajná hovorkyňa Jana Mésarová.
„Dopraváci“ poukazujú na kolízne body v niektorých strategických uzloch okruhu a požadujú komplexné riešenie dopravy v meste.
Hoci mesto vyhlasuje, že zjednosmernenie plynulosť zlepší, podľa Mésarovej bola dôvodom nesúhlasu práve nedostatočná plynulosť, krátke pripájacie pruhy či predimenzovaný počet semaforov.
„Doteraz sme nedostali návrhy mesta na doriešenie problematických úsekov,“ tvrdí polícia.
Dopravný inšpektorát vydáva k zmenám organizácie dopravy a značenia súhlasné alebo nesúhlasné stanoviská. So súhlasom polície o nich potom rozhoduje mesto ako cestný správny orgán.
Mésarová potvrdila, že problémy budúceho jednosmerného okruhu vidí polícia i tam, kde sama sídli – na križovatkách Kuzmányho – Štúrova a Moyzeova – Štúrova.
„Po doplnení projekčného riešenia je možné vydať súhlasné stanovisko.“ Podľa polície nesúhlas na súhlas môže zmeniť splnenie podmienok, nie personálne rošády.
Aupark: Sme pripravení
Aupark deklaruje, že je pripravený začať s prácami na jednosmernom okruhu.
„U nás nevznikol dôvod na prestoj. Čaká sa na súhlas polície, až následne môže byť mestu vydané stavebné povolenie. Dali sme k tomu vypracovať aj expertný posudok, ktorý potvrdzuje opodstatnenosť zjednosmernenia dopravy,“ uviedol Roman Karabelli, šéf marketingu skupiny HB Reavis, kam patrí Aupark.
Radnica informuje, že komunikujú s políciou i Auparkom. „Uvedomujeme si, že projekt sa už niekoľkokrát odkladal. Jeho kvalitná realizácia a vykomunikovanie všetkých pripomienok sú pre nás prioritou. Naším cieľom je dopravu v meste pre Košičanov uľahčiť, a nie komplikovať,“ vyjadril sa primátor Richard Raši (Smer).
Podľa zmluvy z roku 2004 mal dať Aupark na verejné investície aspoň 3,3 milióna eur. Potom pridal verejný prísľub na 9 miliónov.
Už zrealizované investície vyčíslil na 11,1 milióna, z toho 7,8 milióna šlo na dopravu. Aupark deklaruje, že kvôli nultému okruhu na križovatky pri Jumbe a Dome umenia ešte pridá ďalších 1,6 milióna eur.
Zjednosmernenie je reakciou na zvyšujúci sa počet áut. Autorom projektu nultého okruhu je Pavel Titl, ktorý projektoval dopravu aj pre Aupark.
Podľa primátora to odporúčajú odborníci, nezávislý expertízny posudok, Technická univerzita a pôvodne súhlasila i polícia.
„Zjednosmernením centra sa zvýši plynulosť, bezpečnosť, vznikne 7 km pruhov MHD, eliminujú sa stavebné zásahy do zelene, pešia zóna sa rozšíri,“ vraví Raši.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári