Naopak, na Slovensku je trend opačný.
KOŠICE. Smrteľné nehody v meste pripravili do konca septembra tohto roku o život rekordne veľa ľudí. Polícia hovorí o tom, že najčastejšie sa pod ne podpisujú rýchlosť a nesprávna alebo arogantná jazda či nedanie prednosti.
„Od začiatku roka do konca septembra sa v meste stalo 437 dopravných nehôd, čo je o 30 viac ako vlani. Zomrelo pri nich jedenásť ľudí, minulý rok za rovnaké obdobie traja,“ vysvetľuje policajná hovorkyňa Jana Mésarová.
Dodáva, že 43 osôb bolo ťažko zranených a 195 ľahko (vlani to boli tie isté čísla).
Pokiaľ v Košiciach je trend alarmujúci – jedenásť tohtoročných obetí proti trom vlaňajším – na celom Slovensku mŕtvych výrazne ubudlo – 153 oproti 220.
Mimoriadne tragický v Košiciach bol september, keď na cestách v meste zomrelo päť ľudí, z toho jeden chodec.
Zo 437 nehôd až 402 zavinili vodiči, z toho pri 53 nehodách asistoval alkohol. Najviac nehôd polícia zaznamenala vo štvrtok (83) v čase medzi 16. až 20. hodinou, najmenej v sobotu (41). Najviac ich bolo v apríli, máji a septembri.
Nehodové úseky čakajú kontroly
Medzi nehodové úseky v meste patrí cesta v Čermeľskom údolí od štadióna Lokomotívy po odbočku na Alpinku a rýchlostná cesta R4 od mimoúrovňovej križovatky pred centrom až po hranicu okresu.
„Na základe analýzy nehodovosti, najmä z dôvodu zvýšeného počtu usmrtených v meste, sa zameráme vo zvýšenej miere aj na miesta, kde došlo k smrteľným nehodám či ťažkým zraneniam. Polícia sa sústredí na aktuálne i dlhodobé príčiny vzniku nehôd. Ide najmä o dodržiavanie rýchlostí, jazdu na červenú cez križovatku, nesprávne otáčanie a cúvanie, i jazdu po požití alkoholu.
Znalec: Pomôžu spravodlivo vyriešené kauzy
Súdny znalec z Odboru cestnej dopravy Ing. Ján Mandelík, na margo obrovského nárastu počtu mŕtvych, tvrdí, že polícia má na vzrast počtu mŕtvych na cestách minimálny vplyv.
„Do úvahy prichádzajú rôzne možnosti vzniku týchto nehôd, najčastejšie je to oslnenie, či zlé vyhodnotenie situácie. V Čermeli je problém s cetou, ktorá sa za mokra a pri určitej teplote šmýka. Často sú vodiči idúci ráno na východ oslnení slnkom a dôjde k nehode. Polícia nemá šancu tomu zabrániť, ide o jedno rozhodnutie, prehliadnutie a dochádza k stretu či tragédii,“ vysvetľuje súdny znalec.
Tvrdí, že v prípade rozdielu medzi narastajúcim poštom obetí nehôd v meste a poklesom na Slovensku ide o náhodu.
„Veľa závisí od času, pohybu auta v tej ktorej oblasti, možno niekto vôjde rýchlejšie do zákruty. Policajti nemôžu byť všade a aj keby ich bolo na cestách oveľa viac, stúpne iná trestná činnosť. Navyše, vodiči si neraz trúfnu aj na cestách tretej triedy, kde tušia, že policajta nestretnú. Myslím si, že najsilnejší výchovný vplyv na vodičov by mali spravodlivo vyriešené kauzy,“ uzavrel znalec.
Zomierajú aj chodci
Pri Zelenom dvore prišiel v septembri o život chodec. Prechádzal cez frekventovanú štvorprúdovku a vošiel priamo pod kolesá Volkswagenu Jetta. Polícia zisťuje jeho totožnosť. V októbri zomrel na ceste ďalší chodec na ceste z Veľkej Idy do Košíc.
„Chodci boli do konca septembra súčasťou 43, pričom 18 zavinili oni. Pri týchto stretoch zomreli dvaja ľudia (+2), sedem bolo ťažko zranených (+2) a 9 ľahko (-6). Chodci pod vplyvom alkoholu zavinili tri nehody.“
Autor: krs
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári