Na košických cestách pribúdajú tragické nehody. Počty mŕtvych oproti vlaňajšku dramaticky stúpajú.
TV: Prečo sa to stalo...
Mne osobne chýba televízna relácia, ktorá by pomáhala vodičom, chodcom, cyklistom - poučiť sa na chybách iných. Nehody sú medializované iba bezprostredne potom, ako sa stali a so suchým konštatovaním "príčiny a miera zavinenia sa vyšetrujú". Kým to dovyšetrujú, dávno sa na tú nehodu zabudne, resp. emotívny náboj vybledne. Vážne nehody by mali byť dokumentaristicky spracované aj so závermi vyšetrovania, rekonštrukciou (animácie), súdnou dohrou, osudmi obetí, vstupmi preživších a pozostalých, apod... Malo by to výchovný charakter a o vysokej sledovanosti ani nepochybujem...A k tomu povinna skola smyku!
Zial, strasne malo vodicov si uvedomuje, cim sa stava auto, ked sa vymkne spod kontroly, ako sa pritom sprava, ako k tomu dojde a ako sa v hranicnych situaciach spravat. Mnoho tragickych nehod je vobec prva krizova situacia niektoreho z ucastnikov, pricom tento do poslednej chvile netusil, ze sa blizi katastrofa :-(S tou (ne)dostupnostou suhlasim
Avsak povinnost by mala byt tiez. V Rakusku je to tusim tak - do pol roka od vydania vodicskeho preukazu je povinnost ju absolvovat. A urcite by som skolu smyku nezamienal s "driftovanim na parkovisku"!!! Je vyrazny rozdiel dostat vozidlo umyselne do nestabilneho (ale stale este kontrolovaneho) stavu, alebo zvladat pod dohladom instruktora situacie za hranicou fyzikalnych moznosti vozidla. Ja som tuto skolu absolvoval a verte, ze viem o com pisem. Kolkokrat si clovek vyskusa "kriticke brzdenie" - t.j. celou svojou vahou tlacit na brzdovy pedal? Garantujem vam, ze kym si toto clovek sam nezazije a nevyskusa, v krizovej situacii zarucene nevyuzije plny brzdny potencial vozidla. Alebo "trhacia plosina", ktora uvedie vozidlo do nahleho pretacaveho smyku. Je uplne nieco ine, "roztocit" si takto auto na rucnej a ine zachytavat na volante takyto smyk sposobeny vonkajsim vplyvom (v praxi aquaplaning, jazda po spinavej krajnici - nasledky velmi casto fatalne). Tu by som vyslovene dorazne varoval - ak sa niekto chodi smykat v zime na parkovisko, NEMA (!!!) skolu smyku!!! Naopak, mu casto zbytocne stupa sebavedomie a ma tendenciu riskovat... Pricom casto nezvlada ani zakladne postupy, ako sa spravat v kritickej situacii (caste machrovanie typu "nedocavy smyk zvladnem rucnou brzdou")skola smyku
pan Barna musim trosku oponovat v tom zmysle, ze je lepsie si nacvicit smyk na parkovisku ako si ho nenacvicit vôbec, kedze dostupnost skoly smyku u nas v KE je pokial viem ziadna. Mne osobne to uz pomohlo priamo v premavke a tym, ze som to mal odskusane a nacvicene aj reakcie prisla rychlo a automaticky. Dalsia ved je odskusat si vlastne auto a nie len smyk ako taky, pretoze kazde auto sa chova inak . To viem prave posudit na zaklade vlastnych skusenosti s viacerymi autami, ktore som mal tu cest riadit. Na druhej strane suhlasim s tym, ze skola smyku je klucova a mala by byt sucastou vycviku soferov resp. mala by sa opakovat. Môj nazor je, ze jazdit na hrane v beznej premavke je prosto extremne riziko a bohuzial takto jazdiacich ludi vidime vsetci, preto viac ako meranie rychlosti je sledovanie chovania sa soferov v premavke....podla mna je to viac o rizikovom spravani sa ako o absolutnej hodnote nameranej veliciny teda rychlosti. Ak niekto vyslovene jazdi agresivne, bezohladne urcite mieri do skupiny zapricinujucej vazne nehody.Aj dnes doobeda
bola nad Ďurďošíkom nehodabohuzial, uz som to
pisal viackrat, jazdi sa tu arogantne a neohladuplne. Potom to tak vyzera.Dávnejšie som videl
jedného experta ktorý autom stál na križovatke Moyzesovej a Poštovej...samozrejme telefon na uchu...po naskočení zelenej na odbočenie doprava(k Pošte) pustil volant aby mohol preradiť a odbočil....v duchu som mu prial aby skončil na stlpe....ak mu je telefonovanie dôležitejšie ako bezpečná jazda nič iné si nezaslúži