Stomiliónovú zákazku na električky má dostať Pragoimex. Jeho ponuka a požiadavky DPMK sa zhodovali na nevídaných 100 %.
KOŠICE. Spolu 46 električiek s údržbou na 15 rokov za 96,8 milióna eur bez DPH najmä z eurofondov kupuje Dopravný podnik mesta Košice. Z troch uchádzačov vyhral súťaž český Pragoimex, druhá bola Pars nova tiež z Čiech a posledný skončil španielsky CAF.
V troch kritériách – cena, náklady na údržbu a úroveň technického riešenia (12 parametrov) – mohli od výberovej komisie získať maximum 100 bodov.
CAF dostal 59,79 boda, Pars nova 79,3 a Pragoimex – rovných 100.
Čo sa šuškalo, sa aj splnilo
Už v apríli, ešte len po vyhlásení tendra sa i na internetových fórach o MHD skloňovala električka Vario od Pragoimexu.
Po polroku sa ukázalo, že čo DPMK v súťaži chce a čo pražská firma ponúka, sa zhoduje na 100 %.
Podľa zdrojov Korzára to je v tendroch dopravných podnikov málo vídaný jav a môže vyvolať aj podozrenia, či podmienky boli šité na mieru jednému dodávateľovi.
O 100 bodoch mlčia
„V tejto chvíli sa nemôžeme bližšie vyjadriť,“ reagovala na otázku o 100 bodoch pre víťaza hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Argumentovala, že súťaž nie je ukončená, lebo jeden uchádzač dal námietky k elektronickej aukcii, kde súťažili o konečnú cenu. „Očakávame, že v priebehu dvoch týždňov bude námietka vyriešená.“
Ako si plný počet bodov vysvetľuje generálny riaditeľ Pragoimexu Jaroslav Křemen, tiež neprezradil s tým, že súťaž ešte nebola ukončená a nemôže sa vyjadriť.
Úrad rozhoduje o námietke
Námietku podali zrejme Španieli. Podľa Úradu pre verejné obstarávanie napadli hodnotenie po otvorení ponúk v časti Kritériá. Úrad ešte o námietke nerozhodol.
Podľa Karaffovej technické kritériá schválené predstavenstvom odsúhlasilo ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán operačného programu pre eurofondy na električky a zohľadnili všetky pripomienky.
Vo výberovej komisii sedeli členovia predstavenstva, dozornej rady, zamestnanci z úseku techniky a zástupcovia odborov.
„Keď všetkému vyhovel...“
„Sledoval som len dodržanie podmienok a v rámci nich bol Pragoimex najlepší,“ komentuje člen dozornej rady, mestský poslanec Stanislav Kočiš (Most), ktorý bol v komisii. Dodal, že v aukcii na záver súťaže už potom k žiadnemu výraznému zníženiu ceny nedošlo.
„Keď vyhovel všetkým požiadavkám, samozrejme, že získal plný počet bodov,“ vyjadrila sa členka komisie, šéfka jednej z odborových organizácií DPMK Andrea Vindišová.
Doplnila, že pochybnosti nezaznamenali a ak by súťaž nebola čistá, eurofondy by stopli.
Má to byť 22–metrové Vario
Prvých 23 električiek má doraziť do konca budúceho roka. Opcia na druhú várku 23 kusov, ktorá by mala byť do 2 rokov od podpisu zmluvy, bude viazaná na eurofondové obdobie 2015 - 2020.
Podľa portálu imhd.sk budú dodané vozidlá Vario LF2+. Ide o 22-metrovú jednosmernú strednokapacitnú dvojčlánkovú električku s klimatizáciou pre vodiča, ale bez klimatizácie pre cestujúcich, ktorú podmienky nevyžadovali. Nechceli ani 100-percentnú, len 40-percentnú nízkopodlažnosť vozidla.
Víťazné Vario ju má podľa stránky dodávateľa 43 %.
Pri nedávno vysúťažených autobusoch však DPMK žiadal klimatizáciu pre cestujúcich i 100-percentnú nízkopodlažnosť.
„Požiadavky na električky vychádzajú z potrieb DPMK. Čiastočná nízkopodlažnosť spĺňa požiadavky na komfort cestujúcich, znižuje vstupné náklady a je ohľaduplnejšia voči opotrebovaniu koľajových tratí,“ zdôvodňuje hovorkyňa.
Ku klimatizácii sa nevyjadrila.
Koľko ich bude a za koľko?
Predpokladaná cena za 46 električiek bola 83 miliónov eur, to vychádza 1,8 milióna na kus.
Na dopravných fórach sa už objavili reakcie, že ak by 22-metrové Vario LF2+ malo stáť 1,8 milióna, bolo by to zrejme priveľa.
Ide totiž o trojnásobok sumy, za ktorú DPMK v roku 2011 kúpil od Pragoimexu 16-metrové Vario LF.
„Tie budú musieť byť s koženými kreslami, pozlátenými madlami, kamerovým systémom, samohasiacim zariadením a vlastným WC,“ žartujú na webe ľudia.
Za asi 1,5 milióna eur dodal Pragoimex do Liberca tiež 22-metrovú, ale celonízkopodlažnú EVO2.
Bratislavský dopravný podnik kupuje od Škody jednosmerné 32-metrové električky s nízkopodlažnosťou 87% za 2,45 milióna eur na kus. Škoda 100 bodov nezískala.
Vysúťaženú cenu aj počet vozidiel pre Košice ešte DPMK tají.
Budú trčať z depa?
V depe – vozovni nie sú podmienky na ťažkú údržbu električiek dlhších ako 16 m, priznal v podkladoch DPMK.
Teda 22-metrové sa nezmestia.
„Pripravuje sa modernizácia depa vrátane výstavby novej haly a špecializovaných dielní pre dlhšie vozidlá,“ tvrdí podnik. Chcú to financovať z eurofondov.
Glosa
Čistá paranoja
Minule kandidát na poslanca župy zvolal v predvolebnom čase tlačovú besedu na mimovolebnú tému. Hneď na začiatku zdôraznil, že s voľbami nesúvisí. Vzápätí – aby o tom nebolo pochýb – ako hosťa s voľbami nesúvisiacej tlačovky predstavil kandidáta na župana.
Vrabce čvirikali, že na autobusy DPMK si brúsi zuby finančná skupina. Všetci to úprimne dementovali. A aby to bolo aj nad slnko jasnejšie, tak megatender vyhrala firma z portfólia J&T.
Zlé jazyky tvrdili, že podmienky súťaže na električky nahrávajú Prahe. Výsledok blbé reči s celovesmírnou platnosťou roztrhal na cucky. Pragoimex dostal 100 bodov zo 100 možných. To tu ešte nebolo. Pochybovači prefliaskaní stovkou zmĺkli. Jasné ako facka. Tender sťa ľalia.
Ešteže sa v tomto svete planých sľubov, hesiel a PR stále nájdu charizmatické osobnosti, obstarávatelia a dodávatelia, ktorí nielen deklarujú, ale aj konajú a slová potvrdzujú činmi.
Tento osprostený podozrievavý paranoidný ľud potrebuje takéto pozitívne príklady ako soľ.
Aby s nádejou mohol očakávať svetlú budúcnosť...
jav
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári