Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Košický dopravný podnik neruší trolejbusy, kupuje nové

Po nových autobusoch z úveru a električkách z eurofondov chcú Košice kúpiť aj trolejbusy.

Staré trolejbusy dožívajú. Posledné kúpil DPMK v roku 1999.Staré trolejbusy dožívajú. Posledné kúpil DPMK v roku 1999. (Zdroj: Veronika Janušková)

Po nových autobusoch z úveru a električkách z eurofondov chce DPMK kúpiť aj trolejbusy. Pritom len nedávno aj s podporou primátora ešte navrhoval celú trolejbusovú dopravu zrušiť.

KOŠICE. Nové 18-metrové trolejbusy chce kúpiť Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Peniaze mieni získať z eurofondového programu Životné prostredie, 5 % by spolufinancoval zo svojich zdrojov. Žiadosť musí dať do 12. mája.

DPMK vysvetľuje, že teraz má 22 trolejbusov. Niektoré sú staré 14 rokov, ostatné 20.

„Vzhľadom na ich vek a skutočnosť, že ide o ekologickú dopravu, akcionár (mesto) s vedením spoločnosti sa rozhodli využiť eurofondy na nákup nových vozidiel,“ uviedla hovorkyňa podniku Michaela Karaffová.

Skryť Vypnúť reklamu

Doplnila, že vzhľadom na objem financií vo výzve žiadajú 5 až 6 trolejbusov. Jeden môže stáť okolo 500-tisíc eur.

Staré trolejbusy majú poruchy pohonu, vzduchových zariadení a hrdzavejú im karosérie. „Vlani sme vynaložili takmer 235-tisíc na opravy a údržbu trolejbusov a ďalších takmer 104-tisíc na náhradné dielce,“ argumentuje hovorkyňa.

Chceli ich zrušiť

Pritom pred rokom a pol navrhoval podnik celú trolejbusovú trakciu zrušiť ako najmenej ekonomickú, nahradiť ju autobusmi a tento zámer obhajoval i primátor Richard Raši (Smer).

„V prípade ďalšieho prevádzkovania trolejbusovej trakcie bude z 27 trolejbusov potrebné v horizonte 2 až 3 rokov modernizovať 26. Z hľadiska objemu financií je výhodnejšia modernizácia ako nákup nových. Náklady na modernizáciu odhadujeme na sumu 14 miliónov,“ napísal podnik v roku 2012, pričom navrhol trolejbusy zrušiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Raši v roku 2012 vyhlásil, že Košice nie sú také veľké mesto, aby mohlo mať tri rovnocenné druhy MHD.

„Trolejbusovú dopravu nerozvíjalo v Košiciach od roku 1998 žiadne vedenie mesta. Aj v iných mestách Európy z ekonomických dôvodov trolejbusy zrušili, či utlmili,“ podporil návrh DPMK napriek svojim predvolebným sľubom o dobudovaní trolejbusového okruhu mesta.

Košičania vtedy spísali proti likvidácii trolejbusov petíciu a poslanci nakoniec nijako nerozhodli.

Názor vraj nezmenili

Aj keď teraz chcú mesto a DPMK predsa kupovať nové trolejbusy, tvrdia, že názor nezmenili.

„Opakovane sme deklarovali, že z hľadiska podielu a významu jednotlivých trakcií na MHD je prioritná autobusová (68 %), potom električková (24 %) a nakoniec trolejbusová (8 %), a investície sú záležitosťou finančných možností. Zároveň sme deklarovali, že ak bude možnosť investovať do trolejbusovej dopravy prostredníctvom eurofondov, využijeme ju,“ reagovala Karaffová.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodala, že ak budú vyhlásené ďalšie vhodné výzvy, budú pýtať peniaze na ďalšie nové trolejbusy i na modernizáciu trolejbusového vedenia.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 784
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 889
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 537
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 647
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 487
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 499
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 353
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 256
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 145
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 125
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Zasnežené východné Slovensko.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop