Tesne pred komunálnymi voľbami prichádzajú mesto a DPMK s novinkou. Predlžuje sa životnosť mestských kariet z troch na päť rokov.
KOŠICE. Pri zavádzaní nových mestských kariet od roku 2012 čelili mesto aj Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) veľkej kritike cestujúcich. Tvrdili, že si na ich úkor robí niekto biznis.
Staré bezkontaktné čipové karty (BČK) totiž stáli iba 4,80 eura a vydávali sa na 5 rokov. Za poplatok 0,50 eura sa dala životnosť predĺžiť o ďalších 5 rokov.
Nové mestské karty sú však už drahšie o 2 eurá (6,80) a životnosť je len 3 roky. Dodávateľ EMtest–SK odporučil možnosť jej predĺženia iba o 1 rok podľa miery opotrebenia.
Teraz, necelý mesiac pred komunálnymi voľbami, oznámili vedenie mesta na čele s primátorom Richardom Rašim (Smer) a DPMK novinku.
„Všetkým držiteľom mestskej karty sa automaticky predlžuje životnosť o ďalšie dva roky,“ informovala v stredu hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.
Životnosť (na karte vyznačená ako platnosť) tak už bude 5 rokov, ak nedôjde k poškodeniu karty. Ak áno, držiteľ si ju na vlastné náklady (teda za 6,80 eura) musí vymeniť.
„Mesto tak vychádza v ústrety držiteľom kariet a usiluje sa zvýšiť ich užívateľský komfort, aby mali s používaním karty čo najmenej starostí a čo najviac úžitku,“ povedal o aktuálnom opatrení Raši.
Seniorské karty majú neobmedzenú životnosť
Novinku nachystali mesto a DPMK aj pre seniorov vo veku 68 a viac, ktorí cestujú MHD zadarmo.
„Mestské karty budú mať pre seniorov neobmedzenú životnosť. Budú ich môcť využívať s podmienkou, že kartu minimálne raz ročne priložia k čítaciemu zariadeniu,“ uviedla Karaffová.
Práve zriedkavou manipuláciou seniorov s kartou zdôvodňuje, prečo si aj oni nemusia karty meniť po 5 rokoch ako ostatní.
Pokiaľ dôjde k jej poškodeniu, aj oni budú musieť za vydanie novej zaplatiť 6,80 eura.
Seniori si môžu vymeniť starú BČK za mestskú kartu ešte do konca tohto roka. Ostatní cestujúci tak museli urobiť už do 31. júla.
„V prípade seniorov karta slúži len na identifikáciu bezplatne cestujúceho bez možnosti jej finančného zneužitia,“ vysvetlila dôvod hovorkyňa DPMK.
Zrušenia kariet sa nedočkali
Novinky sa nijako nedotkli ďalšej medializovanej záležitosti. Zadarmo cestujúci dôchodcovia totiž kritizovali aj to, na čo si musia vybavovať mestskú kartu, keď by im stačil na preukázanie veku revízorovi občiansky preukaz.
DPMK argumentoval, že pre vyčíslenie straty vo verejnom záujme (prepláca ju mesto) je počet takých cestujúcich dôležitou súčasťou výpočtu.
Pri ňom sú kľúčové najazdené kilometre a celkový počet prepravených osôb. Seniori však neprikladajú karty k čítaciemu zariadeniu. Nedá sa teda zistiť, koľkokrát cestovali.
Ako sa teda dá zistiť ich podiel na celkovej preprave?
„Na základe počtu vydaných kariet týmto občanom sa štatisticky vyráta ich podiel,“ argumentovala vtedy Karaffová.
Konkrétny vzorec na tento výpočet požadoval Korzár niekoľkokrát. Je otázne, či vôbec existuje, keďže ho DPMK neposkytol.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári