Korzár logo Korzár Košice

Firma chce zvýšiť ťažbu v lome Hradová, ochranári sú proti

Zvýšenie ťažby by znamenalo viac áut v lokalite. Miestni sa sťažujú na dopravnú situáciu už roky.

Prejazd kamiónov. Pod svojimi oknami ich ľudia na Kostolianskej nechcú.Prejazd kamiónov. Pod svojimi oknami ich ľudia na Kostolianskej nechcú. (Zdroj: archív - veja)

KOŠICE. Eseročka Eurovia - Kameňolomy chce zvýšiť ročnú ťažbu granodioritu v lome Hradová v existujúcom dobývacom priestore v katastrálnom území Košice Čermeľ.

Zámer zverejnilo tento mesiac ministerstvo životného prostredia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa firmy bude mať navrhované zvýšenie kapacity ťažby za následok nárast dopravného zaťaženia v pracovných dňoch.

"V súčasnosti je počet áut vyvážajúcich kameň asi 55 až 70 za jeden deň. Pri zvýšení ročnej ťažby na maximálne 290 000 ton/rok sa počet áut zvýši na približne 75 až 90 za deň. Predpokladá sa, že asi dve tretiny dopravy budú smerované na mesto Košice a jedna tretina smerom na Kostoľany nad Hornádom," uviedol navrhovateľ.

SkryťVypnúť reklamu

Obyvatelia Kostolianskej sa sťažujú na dopravnú situáciu

Na Kostolianskej pritom už roky trvá nepriaznivá dopravná situácia súvisiaca aj s ťažbou v lome Hradová, pričom dochádza i k vážnym dopravným kolíziám.

Obyvatelia lokality žiadajú vybudovanie chodníka, obmedzenie hluku a prašnosti či vyriešenie križovatky Kostolianska cesta Vodárenská Kavečianska Národná trieda.

Ochranári sa v tejto súvislosti vyjadrujú proti návrhu na zvýšenie ťažby.

"Bez úpravy celej cesty od lomu Hradová, najmä v úseku v zastavanej časti Kostolianska cesta po križovatku pri Čermeľskom potoku, ale aj serpentín v smere na Kostoľany nad Hornádom, nemôžeme súhlasiť so zverejneným zámerom. So záujmom budeme sledovať stanovisko mesta Košice aj stanovisko mestskej časti Košice-Sever," uviedol Ladislav Rovinský, predseda Základnej organizácie Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny (ZO SZOPK) Košice 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Pripravujú negatívne stanoviská aj trestné oznámenie

Obce, Košický samosprávny kraj, ale aj občianske združenie Kostolianska, občianske združenie Pre Košice Sever a Základná organizácia Košice 2013 Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny postupujú svoje negatívne stanoviská k zámeru v rámci jeho posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

"Situácia na ceste je katastrofálna. Riešime ju už aj s úradom vlády. Ak by sa zvýšila kapacita dopravy, nastal by už dopravný kolaps," hovorí predseda občianskeho združenia Kostolianska Róbert Šalata.

"Občania sú pobúrení, chystajú trestné oznámenia na správcu cesty aj Euroviu. Ak by sa rozšírením ťažby zvýšila ešte kapacita, vlastnými telami zabránime vstupu," povedal Šalata.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal, že križovatka Kavečianska - Kostolianska, kde ešte stále nie je kruhový objazd, už nevie saturovať takýto objem dopravy.

Kostolianska cesta je podľa neho v zlom stave. Otrasy spôsobujú praskanie domov, všade je hluk a prach, nedajú sa otvoriť okná. Na ceste nie je vybudovaný chodník.

Samotný lom sa síce nachádza mimo zastavaného územia, no produkcia sa na miesta spotreby v Košickom i Prešovskom kraji prepravuje nákladnými autami po ceste tretej triedy cez Kostoliansku ulicu v Košiciach a spomenuté obce.

Roky volajú po náprave

Už terajší stav dopravy na Kostolianskej ceste spôsobuje problémy obyvateľom na tejto ulici. Už niekoľko rokov sa to pokúšajú zmeniť, už v minulosti adresovali štátnej správe aj samospráve množstvo petícií a sťažností.

Nápravy sa dodnes nedočkali. Ťažké nákladné autá znepríjemňujú kvalitu bývania obyvateľom hlukom, prašnosťou a vibráciami, obmedzujú aj plynulosť cestnej premávky.

"V zmysle novelizácie zákona o cestnej premávke je na ceste III. triedy zakázaná jazda nákladným motorovým vozidlám s hmotnosťou nad 12 ton. Toto nariadenie v prípade Kostolianskej cesty nikto nerešpektuje a zodpovedné orgány k tejto téme pristupujú laxne," povedal Jaroslav Polaček, predseda správnej rady občianskeho združenia Pre Košice Sever.

Ako uviedol Polaček, občianske združenia žiadajú, aby pred schválením zámeru na ceste III. triedy - Kostolianska cesta bolo osadené príslušné dopravné značenie a aby cestu využívali len oprávnené motorové vozidlá bez prideľovania výnimiek.

Žiadajú aj chodník

Chodník na frekventovanej ceste, po ktorej prechádzajú nákladné vozidlá, nie je. Preto žiadajú, aby pred schválením zámeru bol pozdĺž celej Kostolianskej cesty vybudovaný chodník pre peších ako aj cyklistov podľa príslušných noriem a cesta bola odvodnená.

Požadujú, aby pred schválením zámeru na cestnom telese bolo vybudované selektívne meranie hmotnosti váhami zabudovanými vo vozovke, ktoré odvážia jazdnú súpravu a aby v prípade preťaženia boli vozidlá odklonené na odstavné plochy na riešenie dopravných priestupkov.

Už v súčasnosti vzniká každodenne na križovatke Kostolianska cesta - Vodárenská - Kavečianska - Národná trieda komplikovaná dopravná situácia, prevažne v ranných hodinách sú časté kolízne situácie pre nízku kapacitu komplikovanej križovatky.

Preto žiadajú podmieniť zámer komplexným vyriešením križovatky ciest jej obnovou a zvýšenie jej kapacity vybudovaním kruhových objazdov.

Ani župa nesúhlasí

Ako uviedol Oliver Kovács z úradu Košického samosprávneho kraja (KSK), Úrad KSK nesúhlasí s navrhovaným variantom zámeru.

"Úrad KSK nesúhlasí s ďalším zvyšovaním objemu prepravy kameniva bez spracovania podrobnej analýzy reálneho dopravného zaťaženia dotknutých ciest III. triedy v danom území až po napojenie na cesty I. triedy, vrátane návrhu opatrení na zníženie negatívnych vplyvov dopravy," povedal Kovács.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 352
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 410
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 117
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 928
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 236
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 206
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 299
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu