KOŠICE. Eseročka Eurovia - Kameňolomy chce zvýšiť ročnú ťažbu granodioritu v lome Hradová v existujúcom dobývacom priestore v katastrálnom území Košice Čermeľ.
Zámer zverejnilo tento mesiac ministerstvo životného prostredia.
Podľa firmy bude mať navrhované zvýšenie kapacity ťažby za následok nárast dopravného zaťaženia v pracovných dňoch.
"V súčasnosti je počet áut vyvážajúcich kameň asi 55 až 70 za jeden deň. Pri zvýšení ročnej ťažby na maximálne 290 000 ton/rok sa počet áut zvýši na približne 75 až 90 za deň. Predpokladá sa, že asi dve tretiny dopravy budú smerované na mesto Košice a jedna tretina smerom na Kostoľany nad Hornádom," uviedol navrhovateľ.
Obyvatelia Kostolianskej sa sťažujú na dopravnú situáciu
Na Kostolianskej pritom už roky trvá nepriaznivá dopravná situácia súvisiaca aj s ťažbou v lome Hradová, pričom dochádza i k vážnym dopravným kolíziám.
Obyvatelia lokality žiadajú vybudovanie chodníka, obmedzenie hluku a prašnosti či vyriešenie križovatky Kostolianska cesta Vodárenská Kavečianska Národná trieda.
Ochranári sa v tejto súvislosti vyjadrujú proti návrhu na zvýšenie ťažby.
"Bez úpravy celej cesty od lomu Hradová, najmä v úseku v zastavanej časti Kostolianska cesta po križovatku pri Čermeľskom potoku, ale aj serpentín v smere na Kostoľany nad Hornádom, nemôžeme súhlasiť so zverejneným zámerom. So záujmom budeme sledovať stanovisko mesta Košice aj stanovisko mestskej časti Košice-Sever," uviedol Ladislav Rovinský, predseda Základnej organizácie Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny (ZO SZOPK) Košice 2013.
Pripravujú negatívne stanoviská aj trestné oznámenie
Obce, Košický samosprávny kraj, ale aj občianske združenie Kostolianska, občianske združenie Pre Košice Sever a Základná organizácia Košice 2013 Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny postupujú svoje negatívne stanoviská k zámeru v rámci jeho posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).
"Situácia na ceste je katastrofálna. Riešime ju už aj s úradom vlády. Ak by sa zvýšila kapacita dopravy, nastal by už dopravný kolaps," hovorí predseda občianskeho združenia Kostolianska Róbert Šalata.
"Občania sú pobúrení, chystajú trestné oznámenia na správcu cesty aj Euroviu. Ak by sa rozšírením ťažby zvýšila ešte kapacita, vlastnými telami zabránime vstupu," povedal Šalata.
Dodal, že križovatka Kavečianska - Kostolianska, kde ešte stále nie je kruhový objazd, už nevie saturovať takýto objem dopravy.
Kostolianska cesta je podľa neho v zlom stave. Otrasy spôsobujú praskanie domov, všade je hluk a prach, nedajú sa otvoriť okná. Na ceste nie je vybudovaný chodník.
Samotný lom sa síce nachádza mimo zastavaného územia, no produkcia sa na miesta spotreby v Košickom i Prešovskom kraji prepravuje nákladnými autami po ceste tretej triedy cez Kostoliansku ulicu v Košiciach a spomenuté obce.
Roky volajú po náprave
Už terajší stav dopravy na Kostolianskej ceste spôsobuje problémy obyvateľom na tejto ulici. Už niekoľko rokov sa to pokúšajú zmeniť, už v minulosti adresovali štátnej správe aj samospráve množstvo petícií a sťažností.
Nápravy sa dodnes nedočkali. Ťažké nákladné autá znepríjemňujú kvalitu bývania obyvateľom hlukom, prašnosťou a vibráciami, obmedzujú aj plynulosť cestnej premávky.
"V zmysle novelizácie zákona o cestnej premávke je na ceste III. triedy zakázaná jazda nákladným motorovým vozidlám s hmotnosťou nad 12 ton. Toto nariadenie v prípade Kostolianskej cesty nikto nerešpektuje a zodpovedné orgány k tejto téme pristupujú laxne," povedal Jaroslav Polaček, predseda správnej rady občianskeho združenia Pre Košice Sever.
Ako uviedol Polaček, občianske združenia žiadajú, aby pred schválením zámeru na ceste III. triedy - Kostolianska cesta bolo osadené príslušné dopravné značenie a aby cestu využívali len oprávnené motorové vozidlá bez prideľovania výnimiek.
Žiadajú aj chodník
Chodník na frekventovanej ceste, po ktorej prechádzajú nákladné vozidlá, nie je. Preto žiadajú, aby pred schválením zámeru bol pozdĺž celej Kostolianskej cesty vybudovaný chodník pre peších ako aj cyklistov podľa príslušných noriem a cesta bola odvodnená.
Požadujú, aby pred schválením zámeru na cestnom telese bolo vybudované selektívne meranie hmotnosti váhami zabudovanými vo vozovke, ktoré odvážia jazdnú súpravu a aby v prípade preťaženia boli vozidlá odklonené na odstavné plochy na riešenie dopravných priestupkov.
Už v súčasnosti vzniká každodenne na križovatke Kostolianska cesta - Vodárenská - Kavečianska - Národná trieda komplikovaná dopravná situácia, prevažne v ranných hodinách sú časté kolízne situácie pre nízku kapacitu komplikovanej križovatky.
Preto žiadajú podmieniť zámer komplexným vyriešením križovatky ciest jej obnovou a zvýšenie jej kapacity vybudovaním kruhových objazdov.
Ani župa nesúhlasí
Ako uviedol Oliver Kovács z úradu Košického samosprávneho kraja (KSK), Úrad KSK nesúhlasí s navrhovaným variantom zámeru.
"Úrad KSK nesúhlasí s ďalším zvyšovaním objemu prepravy kameniva bez spracovania podrobnej analýzy reálneho dopravného zaťaženia dotknutých ciest III. triedy v danom území až po napojenie na cesty I. triedy, vrátane návrhu opatrení na zníženie negatívnych vplyvov dopravy," povedal Kovács.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári