Korzár logo Korzár Košice

Diskusia k článku: Menej gymnazistov by pomohlo i v Košiciach

Riaditelia niektorých košických stredných škôl aj odbor školstva na Úrade KSK vítajú nápad ministra školstva Dušana Čaploviča.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
20 príspevkov

  • L. Rovinsky
    Prémium

    Nie gymnáziá - školstvo je choré.

    Centrálny plánovač sa nezaprie. Asi urobí aj poradovník... (Napr.: Elektro 1,7; Dopravna 4; Stavebna 2; strojarina 1,01) a podobne. Dopad je jasný."Každá vrchnosť je klamaná spôsobom, ako si to sama vyžaduje". Nájde sa spôsob zdola, ako to obísť. "Riaditelia niektorých košických stredných škôl aj odbor školstva na Úrade KSK vítajú nápad ministra školstva Dušana Čaploviča (Smer), aby na gymnáziách mohli študovať už len žiaci, ktorí dosahujú lepšie študijné výsledky ako bežný priemer...". KSK chce rušiť školy, ale nechce prevziať za to zodpovednosť... Školy chcú mať lepší image, ale bez prijatia zodpovednosti. Rozhodnutie "zhora" nie je krok správnym smerom. Je to SMER od zodpovednosti. Školám (a učiteľom) ponúka cestu ako sa zodpovednosti zbaviť - nie ako ju prevziať... Zbavia sa zodpovednosti za svoje rozhodnutia. Viac ako polovica gymnázií patrí do zriadovateľskej kompetencie KSK... Je skutočne najväčší problém s gymnáziami? Nie náhodou s úrovňou stredných škôl? Stredným školám netreba prijímačky - ale "vyhadzovačky". Kedy konečne začnú vyhadzovať žiakov, ktorí na to nemajú? Namiesto toho si ich držia - lebo peniaze idú na kus žiaka. Zmena sa musí urobiť v systéme a na to treba odvahu a rozvahu. Nestačia na to populistické vyhlásenia. (Nie gymnáziá - školstvo je choré. A nielen školstvo...)
    • Peto24
      Kedy konečne začnú vyhadzovať žiakov, ktorí na to nemajú? Namiesto toho si ich držia - lebo peniaze idú na kus žiaka. Kedy? Ked zacnu mat odborne skoly viac ziakov, ktore im teraz beru gymnazia. Gymnazia, kde z 500 ziakov studujes max 200 takych co mali priemer do 1,5. Tych 300 malo byt na odbornych skolach, no niesu. Ake ma naklady gymnazium s 500 ziakmi a ake odborna skola, ktore potrebuje vdy nejake naradie, material, pripadne nove stroje, kde len taky CNC stroj stoji miliony.... Potom ako chceme, aby sa deti hlasili na odborne skoly, ked tie ledva prezivaju, lebo kapacitu maju 800deti a maju 220 ziakov.. pretoze vseetko co pred 10rokmi slo na odborne skoly ide teraz na gymnazium lebo tam ich vezmu. Riaditel gymnazia bude mat kopu penazi, moze si otvorit 5novych PC ucebni kde kazdy ziak ma PC, este mu aj ostane, a riaditel odbornej skoly je rad, ked v novemrbi pridu ziaci co chcu prestupit z inej skoly, lebo aspon nejake peniaze to prinesie. To ze boli vyhodeny za kradeze a podobne, to nikoho netrapi. Takze presne toto je riesenie - aby na gymnazia nemohli ist ziaci s priemerom nad 1,5, a cely zamer tohto je skryty - nie zvysit kvalitu gymnazii, ale hlavne zvysit uroven odbornych skol tak, aby sa nemuseli rusit. Lebo garantujem, ze este 2-3roky to ostane po starom, a urady budu nutene zrusit 40% odbornych skol. + samozrejme sa aj zvysi uroven gymnazia, ale nie tym, ze tam nebudu prijimat ziakov zo zlym priemerom, pretoze aj na gymnazii nieje ojedinele ked student ZS mal vkuse 1dnotky a na gymnaziu ledva ma 3jky.. a taky vysoky priemer v triedach gymnazia sposobi superivost, a to, ze ten co sa nebude ucit bude "zahnany do kuta", kedze bude par takych v triede. Dnes je to naopak, dnes na gymnaziu ti priemerovo 3jkari pokazia dobrych ziakov, lebo dominuju prospechovo horsi. Na odbornych skolach to iste, hlasia sa tam 3,4kari, alebo taki co ledva na ZS presli, a potom v triedach na odbornych skolach chybaju vodcovia, ktori nieco aj vedia, a ti co by chceli sa zvezu s ostatnymi, kedze vidia ze niekto nevie 2+4*9-6 v stvrtom rocniku na odbornej skole, tak naco by sa aj oni ucili. Zakladne skoly casto posielaju ziakov na Stredne skoly ktore by v 15riadkoch diktatu urobili 30chyb... Takze toto vitam, nic ine sa ani neda. A p. Rovinsky - kedy zacnu konecne vyhadzovat ziakov, ktori na to nemaju? Vtedy, ked skoly zacnu mat tolko deti, ze nebudu pri vyhadzovani premyslat takto: vyhodim ho? ano ucitelom sa ulavi, no o 3mesiace zrusia celu skolu kedze nebude koho ucit... Nevyhodim ho? Ucitelia pretrpia, ale vsetci budeme mat pracu, ja aj ucitelia... Da sa cudovat riaditelom skol ze nikoho nevyhodia, pri normativnom financovani skolstva? Podla mna neda. Odkedy sa zaviedlo, na gymnazia beru kazdeho, na odborne skoly sa nehlasi takmer nikto. Ja ked som siel na gymnazium som mal prisne prijimacky, vysledky, body, kazde miesto sa bralo a kto bol pod ciarou mal smolu. Teraz sa prihlasi 90studentov na gymnazium, a gymnazium malo v plane 2triedy, no radsej otvori 3 po 30 ziakov, kedze normativ cca 1200€/rok na ziaka im krasne navysi rozpocet o 36 000€. Takze tu je odpoved: problem odbornych skol uzko suvisi s problemom gymnazii, pretoze keby na odbornych skolach boli ziaci a nemuselo by sa ratat ako prezijeme bez toho jedneho ziaka, nikdy by sa odborne skoly neuchylili k tomu, aby zacali prijimat kazdeho bezhlavo, a vyhadzovaniu sa vyhybali. Demograficky vyvoj hovori svoje, deti je stale menej a stale viac % ide na gymnazia. Ako ma odborna skola prezit s 200ziakmi za ktorych dostane nejakych 1400€ na rok normativ dokopy? A gymnazium ich ma500?
      • Peto24
        A tu dodam, ze o tomto urcite vedia aj nasi politici hore, no tm co zaviedli normativne financovanie to len vyhovovalo. To ze sa z 1000deti nahlasi 600 na gymnazia a 400 na odborne skoly znamena co? Ze stat da po 1200€ na ziaka gymnaziam, ale uz po 1400€ na ziaka odbornym skolam... CCa, presne normativy neviem ale blizia sa k tym cislam. Cize stat bol rad, ze deti sli na gymnazium lebo na kazdom gymnazistovi usetrili 200€. Medzitym sa pozatvarali, porusili odborne skoly ktore neprezili to, ze niekedy mali 1000ziakov a po normativnom financovani mali 200-300 a ich prijmy boli daleko nizsie nez vydavky. A to vravime o elektrike, vode, a plate.. nie o tom, aby mala skola nejake peniaze nazvys na nove stroje. Takze neviem ako Vy, ale kto povie ze problem je v odbornych skolach a netyka sa gymnazii, tak do toho absolutne nevidi... Najprv si treba zratat 1+1 a potom dat nejake riesenie.. Jasne ze uroven odbornych skol je otrasna, ale co ju sposobili??? Benevolentnost gymnazii pri prijimani ziakov a v prvom rade normativny sposob financovania. Ak by sa zrusil normativny sposob financovania, ja garantujem, ZE GYMNAZIA NEBUDU BRAT ANI PRIEMER 1,3 ...... nie to 1,5... asi tak. Spomenme si ake tazke boli prijimacky na gymnazia, ako "davali prezenty riaditelom gymnazii", od rodicov ktorych deti skoncili pod ciarou... Niekto zabuda nieco, co sa verejne roky hovori.. A teraz? Teraz sa kazdy dostane hocikam, Ak by sa zrusilo normativne financovanie tak gymnazia zredukuju pocet ziakov aj o 60%....
      • L. Rovinsky
        Prémium

        ..školstvo je choré. A nielen školstvo..

        Priemer to nezachráni, treba zmeniť napr. normatívne financovanie školstva. Chápem Vás, že z pohľadu Vašej školy by bolo najlepšie všetky ostatné zakázať - a mali by ste plný dom. Nie je nič jednoduchšie ( na prvý pohľad) ako riešiť to príkazmi a zákazmi. Niekto sa nimi bude riadiť, niekto nájde fintu a niekto "si vybaví". Za socializmu boli "smerné čísla" - cnie sa Vám? Ako mladý psychológ na Okresnej pedagogicko-psychologickej poradne som bol tajomnikom komisie ONV ktorá riešila "sporné prípady" - keď rodičia trvali na inej strednej škole, než im odporúčala ZDŠ. Ďakujem - neprosím. Plánovanie životov úradníkmi z Bratislavy? A na záver dáme "umiestenky" ?
        • Peto24
          Ja nezastupujem ziadnu skolu, chodil som na gymnazium v case ked malo nejaku uroven. Teraz uz ani gymnazia nemaju uroven, vtedy sme tam boli elita, a teraz? Aky maju celkovy priemer vsetky triedy na jednom gymnazium? Podla mna niekde medzi 2,3 - 2,9. Ved to je hanba takym skolam. 3jkari, 4kari na gymnaziach boli ojedinele, a teraz? Vsade.. Proste - ako pisete, zmenit normativny sposob financovania. Ale to sa nestane. Cital som v roku 2010 dokument z MŠ kde bolo jasne napisane ze sa v ziadnom pripade o zmene normativneho financovania neuvazuje. Tak sa robi aspon priemer. Aj tak to uz niektore skoly nezachrani a budu zrusene, lebo pokym pride prilev ziakov, skoly uz nebudu existovat. + ake by bolo spravodlive financovanie? Kolko by mala dostat skoly ktora ma 6budov + internat, a kolko gymnazium ktore ma len jednu? Znova by bolo nieco normativne, a nefer. Aj ked financovanie podla poctu ziakov musel robit niekto absolutne mimo, pretoze to muselo byt kazdemu jasne, co zacnu robit skoly - berme kazdeho, len sup sup berme hocikoho, len aby boli € za kazdy kus co tu mame... Ale tento ma stvorky - nezajem, berte ho. RIaditelia odvtedy v ziakoch vidia ako v rozpravke kacer donald: Doláre....
  • ILS

    Najprv zmodernizujte priemyslovky!

    Rodicia tlacia svoje deti na gymnazia najma preto, lebo ich nechu trapit technickym kreslenim, strojopisom na tisicrocnych strojoch a predmetmi ako elektrotechnika alebo zabezpecovacie zariadenia. Ti, co si presli priemyslovkami dobre vedia ake je to nezmyselne trapenie. Radsej nech decko s tahakmi prejde chemiu a dejepis, akoby malo zhanat tus a pravitka, vykresy a ucit sa co je rele a ine stredoveke ptakoviny, nehovoriac o chodeni na prax!
    • Zuzanka Dancáková
      Prémium
      Ehm strojopisom na tisícročných strojoch? Ako absolventka obchodnej akadémie môžem povedať, že v učebni sme mali iba jeden jediný "tisícročný" písací stroj, ktorý slúžil len na okrasu. Jeden ročník sme si trocha pretrpeli na strojoch a neskôr sme písali už "moderne", na počítačoch. Ročník po nás stroje vynechali a učili sa rovno na počítačoch. A nechcem tu písať o rozdieloch v chybovosti pretože vďaka klávese BackSpace je to nepodstatné. Každopádne súhlasím s tým, že na gymnáziách študujú žiaci, ktorí tam nemajú čo robiť. Taisto na priemyslovkách sú žiaci, ktorí by za normálnych okolností boli na bývalých SOUčkách, dnešných stredných odborných školách. Je načase dať doporiadku.
    • biceps biceps

      nesúhlasím,

      "Radsej nech decko s tahakmi prejde chemiu a dejepis, akoby malo zhanat tus a pravitka, vykresy a ucit sa co je rele a ine stredoveke ptakoviny, nehovoriac o chodeni na prax!" najmä s touto vetou nesúhlasím. Z gymnázia nemáš vôbec nič, neviem čo je zlé na chodí na prax. Jeden-dva dni sa uleješ zo školy, a najmä vieš niečo manuálne robiť, nie len si plniť hlavu kravinami typu matika, fyzika. Za dalšie, gympl bez výšky je nanič, takže radšej byť vyučený niekto, a samozrejme v dnešnej dobe ajtak pomaly nikde neuplatníš výšku, a robíš obyčajnú robotu ako všetci zo SOŠ, SPŠ... Je smutné že väčšina detí nevie kam chce ísť, a preto sa nechajú nahovoriť rodičmi na čokoľvek, a potom to ľutujú, zataľ čo poznám gymnazistov tak len ľutujú. Ale mne by určite rodič neprikázal žiadnu školu, vybral by som si sám....
  • Eperko
    Súhlasím s tým, že priemer nie je celkom dobré kritérium. Známky nie vždy odzkradľujú reálny stav vedomostí. Kvalita základných škôl je rôzna. A na strednej som mal tiež spolužiakov, čo boli prijatí bez prijímačiek, lebo mali čisté jednotky na základke a potom vypadli ako prví. To, že dieťa nemá talent na jazyky resp. iné vedy, neznamená to, že nevyniká v inej oblasti. Ale rozhodne to treba zmeniť. Najmä financovanie. To by malo byť podľa kvalitatívnej úrovne školy. Ale ako merať úroveň škôl to neviem. Veď je jasné, že na niektorých školách pri nejakých takých celoplošných testoch (monitor, externá forma maturity) pedagógovia pomáhajú žiakom a študentom, len aby ich škola mala lepší priemer. Ale to je už na inú tému.
  • oti

    V podstate súhlasím

    i keď tá istá známka z rôznych škôl skrýva za sebou iné vedomosti. Zriaďovanie gymnázií sa stalo národným folklórom. Väčšinou, okrem názvu nemajú veľa spoločného s naozajstným gymnáziom. Som za ich redukciu a predovšetkým uchádzačov okrem materskej ZŠ preosiať veľmi náročnými prijímačkami.
    • Lorik

      Na VŠ...

      sa v súčastnosti dostane ktokoľvek čo má maturitu takže štúdium na VŠ nie je výsadou len gymnazistov. A bohužiaľ aj VŠ berú všetko čo reaguje na svetlo a tmu rovnako ako na gymnáziá, SOŠ a pod. Toto je obraz nášho školského systému, ktorý nám závidel SVET.
  • cogito

    Šéf odboru školstva p. Kandráč

    „S pánom Čaplovičom sa zhodneme, že bude potrebný legislatívny zásah.Ani pre štát nie je dobré, ak mnohí absolventi gymnázií končia na úrade práce, pričom s odbornou školou by sa vedeli lepšie uplatniť v praxi,“ Cit. SME: Úrady práce pritom spomedzi absolventov evidujú najviac tých, ktorí vyšli z odborných škôl a učilíšť. Na sklonku februára to bolo okolo 24-­tisíc z 30­-tisíc nezamestnaných absolventov. Zhruba 2500 vyšlo z gymnázií. Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/6324573/ne... Nech na tieto cisla odpovie p. Sef odboru skolstva, ked nieco hovori /o nezamestnanosti gymnazistov/, mal by o faktoch nieco vediet, lebo inak je to bud nevedomost, nekompetentnost alebo pchanie sa do ..... buducemu ministrovi.
    • toerotik

      no prečo asi

      je najmenej gymnazistov evidovaných na úradoch práce? Obrovské prekvapenie - je to tým, že skoro všetci pokračujú v štúdiu na VŠ. Na ÚP sa potom objavia až o 3 - 5 rokov ako absolventi VŠ. Takže to nie je tým, že by boli gymnazisti nejako uplatniteľní, ale naopak, bez VŠ vlastne nevedia nič. Súhlasím, že gymnáziá boli degradované na školy pre každého a priemyslovky majú prestíž ako kedysi 2 ročné učňovky bez maturity. Ale úplne by stačilo zmeniť systém financovania - zaviesť smerné čísla na gymnáziá a viac peňazí nedať. Okrem toho každoročný monitor a neúspešných vyradiť. Riaditelia by si rozmysleli brať trotlov, lebo by prichádzali o peniaze. Ale to sú len utópie, v tomto slopakistane sa fair-play nenosí, tu sa veci neriešia, tu sa vybavujú cez známych.
  • Lorik

    A racionalizácia školstva v KSK ...

    A racionalizácia školstva v KSK zrazu dostáva úplne iný rozmer p. KANDRÁČ. No kam umiestnite žiakov čo sa nedostanú na gymnáziá??? Kde nájdete nové priestory??? Odkiaľ vezmete učiteľov??? Z čoho to všetko zaplatíte??? Došlo a ešte dôjde na slová všetkých oponentov racionalizácie po SLOVENSKY. Som veľmi zvedavý ako z toho racionalizátor KANDRÁČ racionálne vykorčuľuje.
  • Paris11

    Posudzovaie podla priemeru- hlupost

    Priemer do 1,5?? Nie je to objektivne hodnotenie: co na jednej skole moze byt prestiz a elita na druhej skole moze priemer 1,5 znamenat podpriemer. Podla mna najobjektivnejsim sposobom su prijmacky, tam dieta ukaze ci je pravda, ze ten ucitel na n om fakt sedel a preto nosilo domov trojky alebo si tie trojky zasluzilo. Eliminuje sa tak aj vplyv ucitelov na buducost deti - pamatam si na otazky ucitelov deviatakom pri kruzkovani znamok: " a ty Durko, na aku znamku sa citis, dvojku alebo trojku? A na aku skol sa to vlastne hlasis??.... Na gymnazium?????!!! Tak to moj zlaty ti musim dat trojku na vysvdceni, to by som nemohla kludne spavat, keby si sa dostal na gymnazium..!!! So zlym priemerom, ale Durko tie prijmacky urobil,zmaturoval aj spromoval....ziaden caplovic,ani pani ucitelka mu v tom nezabranili....

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  7. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 47 006
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 11 947
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 657
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 882
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 5 135
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 607
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 4 026
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 602
  1. Dušan Piršel: Spoločné prianie k veľkej noci
  2. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  3. Ľuboslava Šusteková: Jarná čajovňa
  4. Štefan Šturdzík: Skvelá Hejková.
  5. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje
  6. Lýdia Vargová: Čarovný svet folklóru
  7. Štefan Šturdzík: Piešťany
  8. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 61 938
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 074
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 18 810
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 16 099
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 13 301
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 007
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 862
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 425
  1. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  2. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  3. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  4. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  5. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  7. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  8. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video